Již z předběžných výsledků vyplynula poměrně velká chybovost. Výsledky analýzy tuto skutečnost potvrdily.
Pouze 28,6 % zpráv o realizaci bez zjištění nedostatku
Z 836 podaných zpráv o realizaci (dále také „ZoR“) nebylo pouze u 239 zjištěno žádné pochybení. Počet ZoR bez pochybení tvoří cca 28,6 % analyzovaných ZoR. To představuje v porovnání s výsledky analýzy častých chyb ve zprávách o realizaci zjednodušených projektů výzev 02_16_022 a 16_02_023 Šablony pro MŠ a ZŠ I výrazně vyšší chybovost (o více než 10 %).
V celkem 597 případech odevzdaných ZoR výzev 02_16_035 a 16_02_042 Šablony pro SŠ a VOŠ I bylo zjištěno 1 975 nedostatků, které se nejčastěji vztahovaly k dokládání dokumentace. V této oblasti bylo identifikováno celkem 884 pochybení zahrnujících formální či věcné nedostatky dokumentů nebo přímo nedoložení požadovaného dokumentu.
Následující tabulka shrnuje přehled identifikovaných druhů nedostatků a vyčíslení četnosti zjištěných pochybení v 836 analyzovaných zprávách o realizaci.
Tabulka 1 Přehled nedostatků v doložených zprávách o realizaci
Oblast nedostatku
| Počet zjištěných pochybení v projektech
|
Akreditace
| 6
|
Bagatelní podpora
| 1
|
Formální nedostatek dokumentu
| 206
|
Formální nesoulad při realizaci
| 45
|
Formální pochybení
| 340
|
Indikátory
| 315
|
Nedoložení dokumentu
| 359
|
Nerelevantní dokumenty
| 13
|
Nerelevantní výstup
| 204
|
Osvědčení DVPP
| 8
|
Publicita
| 167
|
Systémová chyba
| 5
|
Věcný nedostatek dokumentu
| 306
|
Celkový součet
| 1 975
|
Nejčastěji jsou zjištěny nedostatky v šabloně III/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodinZdroj: Analýza nedostatků ZoR ZP 02_16_035 a 16_02_042
Z 1 975 identifikovaných a popsaných pochybení bylo 785 pochybení přímo přiřaditelných k jednotlivým šablonám. Jako nejproblematičtější z pohledu dokládání výstupů v ZoR se ukázaly šablony III/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin, III/1.5 Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora SŠ a III/4.1 Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem. Jedná se o šablony s chybovostí vyšší než 10 %.
V případě šablony III/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin se jedná o poměrně překvapivé zjištění s ohledem na skutečnost, že tato šablona tvoří cca 1,3 % z počtu všech zvolených šablon. U šablon III/1.5 Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora SŠ a III/4.1 Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem výsledek chybovosti odpovídá procentnímu zvolení šablon.
Přehled výskytu chyb v jednotlivých šablonách shrnuje následující tabulka.
Tabulka 2 Počet zjištěných pochybení v jednotlivých šablonách
Šablona
| Počet zjištěných pochybení
| v %
|
III/1.1 Školní asistent – personální podpora SŠ
| 17
| 2,03 %
|
III/1.2 Školní speciální pedagog – personální podpora SŠ
| 21
| 2,51 %
|
III/1.3 Školní psycholog – personální podpora SŠ
| 26
| 3,10 %
|
III/1.4 Sociální pedagog – personální podpora SŠ
| 2
| 0,24 %
|
III/1.5 Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora SŠ
| 89
| 10,62 %
|
III/1.6 Školní kariérový poradce – personální podpora SŠ
| 63
| 7,52 %
|
III/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin
| 142
| 16,95 %
|
III/2.2 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 16 hodin
| 24
| 2,86 %
|
III/2.3 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 24 hodin
| 43
| 5,13 %
|
III/2.4 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 24 hodin
| 3
| 0,36 %
|
III/2.5 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 80 hodin
| 14
| 1,67 %
|
III/2.6 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 80 hodin
| 0
| 0,00 %
|
III/2.7 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv (pro SŠ)
| 24
| 2,86 %
|
III/2.8 Stáže pedagogů u zaměstnavatelů (pro SŠ)
| 35
| 4,18 %
|
III/2.9 Tandemová výuka na SŠ
| 44
| 5,25 %
|
III/2.10 Zapojení odborníka z praxe do výuky na SŠ
| 51
| 6,09 %
|
III/2.11 CLIL ve výuce na SŠ
| 18
| 2,15 %
|
III/2.12 Vzdělávání pedagogického sboru SŠ zaměřené na inkluzi – vzdělávací akce v rozsahu 8 hodin
| 9
| 1,07 %
|
III/2.13 Vzájemná spolupráce pedagogů SŠ
| 23
| 2,74 %
|
III/2.14 Nové metody ve výuce na SŠ
| 4
| 0,48 %
|
III/3.1 Zapojení ICT technika do výuky na SŠ
| 12
| 1,43 %
|
III/4.1 Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem
| 84
| 10,02 %
|
III/4.2 Podpora podnikavosti žáků SŠ prostřednictvím volnočasové aktivity - fiktivní firma
| 2
| 0,24 %
|
IV/1.1 Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora VOŠ
| 10
| 1,19 %
|
IV/1.2 Školní kariérový poradce – personální podpora VOŠ
| 5
| 0,60 %
|
IV/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin
| 2
| 0,24 %
|
IV/2.2 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 16 hodin
| 0
| 0,00 %
|
IV/2.3 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 24 hodin
| 1
| 0,12 %
|
IV/2.4 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 24 hodin
| 1
| 0,12 %
|
IV/2.5 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ – DVPP v rozsahu 80 hodin
| 0
| 0,00 %
|
IV/2.6 Vzdělávání pedagogických pracovníků VOŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 80 hodin
| 0
| 0,00 %
|
IV/2.7 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv (pro VOŠ)
| 2
| 0,24 %
|
IV/2.8 Stáže pedagogů u zaměstnavatelů (pro VOŠ)
| 4
| 0,48 %
|
IV/2.9 Tandemová výuka na VOŠ
| 3
| 0,36 %
|
IV/2.10 Zapojení odborníka z praxe do výuky na VOŠ
| 5
| 0,60 %
|
IV/2.11 CLIL ve výuce na VOŠ
| 1
| 0,12 %
|
IV/3.1 Zapojení ICT technika do výuky na VOŠ
| 1
| 0,12 %
|
Mezi nejčastější pochybení v případě dokládání výstupů šablony III/2.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin patří:
- osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP neobsahuje povinné náležitosti odpovídající podmínkám akreditace, např. datum narození účastníka, datum zahájení a datum ukončení akce, počet hodin, místo konání, datum vydání osvědčení, razítko vzdělávací instituce, podpis oprávněného pracovníka,
- osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP obsahuje chybné údaje, např. chybné číslo akreditace, chybný název kurzu, chybný počet hodin,
- vzdělávací program DVPP, jehož absolvování bylo doloženo, je nevhodný pro danou variantu šablony,
- nedoložen výstup - sken osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP,
- nedoložen výstup - sken potvrzení o zaměstnání pedagoga u příjemce (případně sken pracovní smlouvy),
- počet doložených výstupů neodpovídá výstupům vykázaným v příloze Kalkulačka indikátorů,
- doloženy výstupy, které nepatří do sledovaného období,
- jedno osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP použito jako výstup realizace více aktivit/šablon.
Obdobné nedostatky se objevují u všech šablon zaměřených na vzdělávání pedagogických pracovníků.
Doporučení ŘO OP VVV, jak nedostatkům ve zprávách o realizaci předcházet
Vzhledem k výsledkům analýzy nedostatků ve zprávách o realizaci a s ohledem na snahu těmto nedostatkům předcházet ŘO OP VVV příjemcům doporučuje při zpracování zprávy o realizaci využívat přílohu č. 3 výzvy: Přehled šablon a jejich věcný výklad, kde jsou uvedeny veškeré informace k dokládání výstupů (dokumentů) jednotlivých šablon.
Příloha č. 3 je dostupná na webu OP VVV na stránkách konkrétních výzev v záložce Dokumenty.
Před podáním zprávy o realizaci je rovněž vhodné se ujistit, zda jsou všechny dokládané dokumenty relevantní k ukončenému sledovanému období, které je předmětem podávané zprávy o realizaci, dále zda nejsou dokládány dokumenty, které jsou nerelevantní pro projekt či pro administrativní kontrolu zprávy o realizaci.
S cílem předcházet opomenutím uvedení některých údajů příjemcům doporučujeme využívat vzory příloh zpráv o realizaci, které jsou zveřejněny pro jednotlivé výzvy na výše uvedených webových stránkách.
V zájmu zpřehlednění dokládaných výstupů a urychlení kontroly zpráv o realizaci je vhodné využívat k odevzdání kompletní dokumentace k jednotlivým šablonám soubory ve formátu ZIP označené kódem šablony, např. pro šablonu Školní asistent pro SŠ využít označení „III_1.1“, pro šablonu Sociální pedagog pro ZŠ označení „II_1.4“ apod.
V případě dotazů k dokládání výstupů v ZoR mohou příjemci využívat konzultační linku pro šablony. Pro telefonické konzultace je určeno číslo +420 234 814 777, dostupné ve všední dny, zpravidla od pondělí do pátku v čase 9.00 – 15.00. Pro e-mailové dotazy je určena adresa dotazyZP@msmt.cz.