Praha, 4. června 2018 – Další úspěšný projekt Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, který vám chceme představit, nese název Matematické kluby. Projekt financovaný z výzvy Gramotnosti si klade za cíl zajistit kvalitnější podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, především těch, kteří pocházejí ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí. Jeho realizátorem je organizace Nová škola, o. p. s., která od roku 1996 podporuje inkluzivní vzdělávání menšin, cizinců a jinak sociálně či kulturně znevýhodněných dětí a mládeže.
Projekt Matematické kluby je koncipován jako pilotní. V praxi to znamená, že nejdříve během testovací fáze realizátoři hledali cesty, jak přizpůsobit Hejného metodu potřebám dětí s odlišnými životními zkušenostmi nebo s jiným mateřským jazykem než češtinou, připravili 36 scénářů na výuku kroužku s podrobnou metodikou a tyto scénáře vyzkoušeli ve třech testovacích klubech. Následně podle potřeb upravili tak, aby v současné době mohly sloužit jako kuchařka pro všechny vedoucí matematických klubů.
„Často se setkáváme s názorem, že Hejného metoda je vhodná zejména pro nadané děti. Protože jsou ale naše zkušenosti jiné, rádi bychom tyto vžité představy nabourali a dokázali, že pomocí Hejného metody lze s úspěchem pracovat se všemi žáky,“ uvádí Bednářová. Podle ní je pro pedagogy někdy náročné vypořádat se s odlišnými životními zkušenostmi znevýhodněných dětí, což vede k jejich horším výsledkům ve škole. „Pokud například nemáte odpovídající slovní zásobu, neumíte česky nebo jen prostě díky těžkým životním podmínkám nevíte, co jsou to hrací kostky, úlohu založenou na použití kostek prostě nevyřešíte a je jedno, jaké by vám změřili IQ. Učitelé proto musí řadu úloh přeformulovat anebo úkol přizpůsobit dané cílové skupině," vysvětluje Zuzana Bednářová.
Samotní učitelé hodnotí projekt jako velmi přínosný nejen pro žáky, ale i pro vlastní osobní a profesní rozvoj. Někteří z nich v rámci svých reflexí popisují, že je projekt obohatil o nové přístupy a metody používané ve výuce a vypracovaná metodika je pro ně dobrým inspiromatem.
Na druhou stranu přiznávají velkou náročnost, zejména časovou. „Vedoucí kroužku musí nejen připravit klub a všechny aktivity, ale následně je nutné zpracovat výstupy, napsat a vytvořit zvukový záznam s reflexí, vést třídní knihu a administrativu. Je to tedy časově hodně náročné,“ přiznává učitelka kolínské základní školy Klára Horáčková. Jedním dechem však dodává, že v klubu, který na škole běží teprve čtyři měsíce, spatřuje velký smysl. Děti mají v matematickém kroužku prostor na to, aby se otevřely a řekly svůj názor. „Ve velkém množství žáků, v prostředí vlastní třídy, se jim to někdy nedaří, často se totiž jedná o děti, které do první třídy přicházely s určitým deficitem a spolužáky se stále snaží dohnat. V klubech je u nich vidět obrovský pokrok jak v matematice, tak i v sociálních kompetencích,“ uzavírá Horáčková.
Kluby jsou určeny vždy pro 10 až 15 dětí od 1. do 3. třídy. Konají se jednou týdně a trvají 90 minut. Celkem by během tří let mělo těmito kluby projít cca 200 dětí. Partnerem projektu je obecně prospěšná společnost H-Mat, jež zastřešuje aktivity kolem Hejného metody výuky matematiky. Více o projektu je možné se dozvědět na http://www.novaskolaops.cz/mk-o-projektu.
Matematický klub v ZŠ Kolín V.