Projekt Pořízení vybavení pro inovaci výuky biofyziky na lékařských fakultách UK
Název projektu:
Pořízení vybavení pro inovaci výuky biofyziky na lékařských fakultách UK
Realizátor:
Univerzita Karlova
Doba realizace:
1. 7. 2017 – 30. 11. 2021
Projekt byl podpořen celkovou dotací ve výši 43 741 792 Kč, z toho příspěvek EU činí 31 975 250 Kč.
„Motivací realizace projektu je přiblížit základní fyzikální a biofyzikální postupy a metody všem studentům v přijatelné podobě a s pomocí moderních technologií. Ve své podstatě tak nejde jen o samotnou výuku biofyziky, ale o celé technologické naladění společnosti a systém uvažování, který se do moderní medicíny promítá. Technologii však nechápeme jako cíl, nýbrž jako nástroj, který pomůže odstranit spoustu bariér, a lékaři tak umožní se zaměřit na samotného pacienta a jeho léčbu v celém kontextu dostupných informací.“
Ing. Michaela Matoulková, manažerka projektu
|
Bylo by možné ve zkratce váš projekt uvést a představit?
Projekt je zaměřen na inovaci pregraduální výuky biofyziky založené na moderních ICT nástrojích a e-learningu. Cílem projektu je nákup vybavení, které umožní realizovat výuku založenou na moderních komunikačních a bezdrátových technologiích s využitím telemedicínských senzorů a přístrojů. Elektronické zdravotnictví a telemedicína jsou progresivní odvětví a celý eHealth se ve světě stává novým standardem v poskytování zdravotní péče. Inovace povedou ke zkvalitnění výuky a jejímu přiblížení běžné praxi ve zdravotnictví, kde v poslední době dochází k elektronizaci dokumentů a postupů dle všeobecně používaných norem pro výměnu zdravotnických dat. Realizace projektu umožní studentům pracovat se systémy, které budou následně využívat v praxi, a tak dojde ke zvýšení schopnosti absolventů při jejich následném uplatnění na trhu práce. V rámci aktivit navazujících na tento dílčí projekt dojde k vytvoření inovovaných výukových podkladů pro výuku fyziky a biofyziky, které budou otestovány na všech lékařských fakultách Univerzity Karlovy.
Inovace výuky probíhá napříč všemi pěti lékařskými fakultami v Praze, Plzni a Hradci Králové. Jakým způsobem se dotýká jednotlivých fakult?
Výuka lékařské biofyziky patří na většině lékařských fakult do základní osnovy přípravy budoucích lékařů hned v začátku studia. Přidanou hodnotou projektu je zavádění jednotné výuky na všech pěti lékařských fakultách UK. Jednotný způsob výuky oboru biofyziky usnadní studium studentům, kteří se v průběhu výuky rozhodnou změnit fakultu v rámci Univerzity Karlovy. Další zásadní výhodou je, že všichni absolventi jakékoliv z lékařských fakult Univerzity Karlovy budou stejně dobře připraveni na následnou praxi. Nebudou tak rozdíly mezi absolventy různých fakult v rámci jejich nástupu do praxe. Inovovanou výukou projdou všichni studenti, lze tak s trochou nadsázky říct, že projekt ovlivní do jisté míry všechny budoucí lékaře, které Univerzita Karlova připravuje na budoucí povolání.
Na všech fakultách je vytvořen jednotný e-learningový systém. Co konkrétně to znamená pro studenty a učitele?
Všichni studenti i učitelé mohou těžit ze sdíleného know-how, do kterého se promítá to nejlepší, co je aktuálně v oblasti výuky k dispozici. Výuka je připravena dle aktuálních best practices v této oblasti a jednotný systém pomáhá udržet výuku a poskytované znalosti na špičce.
Pořízené laboratorní vybavení umožní praktickou výuku s pomocí demonstračních setů a řídícího ICT systému, který zahrnuje prvky telemedicíny, což je poskytování zdravotnických služeb na dálku. Jak bude tato služba probíhat? Můžete přiblížit přístup simulovaného pacienta i lékaře?
S pomocí pořízeného vybavení, které reflektuje aktuální trendy v elektronizaci zdravotnictví, telemedicíně a eHealth, probíhají praktická cvičení studentů, ve kterých jsou navrženy jednotlivé úlohy a pracovní úkoly tak, aby byly demonstrovány potřebné lékařské i fyzikální principy. Při těchto praktických cvičeních si studenti vyzkouší jak roli pacienta, kdy jim jsou s pomocí techniky provedena simulovaná vyšetření (měření krevního tlaku, cukru v krvi, EKG, apod.), tak roli lékaře, který s pomocí informačního systému provede vyhodnocení a data založí do elektronické složky jednotlivého pacienta/studenta.
Dalším nakoupeným zařízením bude termovize. O termovizní kameře většinou slýcháme ve zprávách, které informují o pátrání po pohřešovaných osobách. Někdo možná tuší, že se používá i při kontrole elektrických rozvodů nebo při zjišťování tepelných úniků na stavbách. Málokdo ovšem ví, že termovize se uplatní i v medicíně jako pomocná diagnostická metoda. Jak se toto zařízení v medicíně využívá?
Pojem termografie značí zobrazovací metodu, jež umožňuje analyzovat a graficky znázornit teplotu na povrchu sledovaného objektu. V medicíně tak s pomocí této metody můžeme sledovat projevy různých fyziologických i patologických procesů nebo různých terapeutických postupů, které mají za následek změnu teploty na povrchu těla. Sledovat tak lze například projevy onemocnění nervové soustavy na periferiích, účinky rehabilitace, změny v prokrvení různých oblastí těla, apod. V klinické praxi termovize díky svým specifikům běžně používána není, nicméně je to důležitý prvek při výuce a podpoří pochopení různých fyzikálních i biologických principů.
Přístroj neurofeedback přináší informaci o tom, jak jsou naladěny mozkové vlny v určitém okamžiku a v určité oblasti hlavy. Pro koho je tento přístroj určen?
Neurofeedback na základě snímání vln vznikajících v mozku umožňuje s pomocí zpětné vazby ovlivňovat nebo trénovat různou mozkovou aktivitu. V klinické praxi existují postupy využívající neurofeedback např. pro léčbu ADHD nebo jiné poruchy mozku.
Co je cílem nového laboratorního pracoviště zaměřeného na výuku hyperbarické medicíny?
Hyperbarická medicína je obor, který se zabývá vlivy odlišných fyzikálních podmínek na člověka a jeho organismus. Zaměřuje se především na vliv okolního tlaku a na změnu rozpustnosti plynů, které dýcháme. Tyto případy nastávají např. při potápění (u rekreačních i u profesionálních potápěčů), kdy se v tělních tekutinách rozpouští mnohem více plynů než obvykle. V případě kyslíku je to i 10x víc než na hladině (tento stav se nazývá hyperoxie). Za odlišné podmínky můžeme označit například lyžování, neboť např. v nadmořské výšce 2500 m je téměř o třetinu menší množství kyslíku, než na které je tělo zvyklé. Odlišné fyzikální podmínky nastávají také i u běžného letu letadlem, protože v kabině letadla je uměle snížený tlak vzduchu (tento stav nazýváme hypoxie). Pracoviště hyperbarické medicíny umožní na vhodných modelech a úlohách studentům pochopit, jaký má tlak vliv na duté prostory lidského těla (např. plíce a trávící ústrojí), či co se děje s ušním bubínkem při potápění.
|
Projekt byl podpořen z výzvy ERDF pro vysoké školy, která je zacílená na infrastrukturní zajištění studijního prostředí a komplementárně doplňuje výzvu ESF pro vysoké školy, jejímž hlavním cílem je podpořit vysoké školy v systematickém zkvalitňování bakalářského a magisterského studia.
Foto: Archiv projektu