Výzva č. 02_20_080 Šablony III – mimo hlavní město Praha

Oddíly výzvy

11

Zaměstnáváme v ZŠ nekvalifikovaného Školního asistenta a chtěli bychom při předložení výstupů do Závěrečné zprávy o realizaci využít výjimku na vzdělání dle Přílohy 3 Výzvy. Z důvodu současné pandemické situace však Školní asistent požadovanou kvalifikaci do 12 měsíců od uzavření pracovní smlouvy pro projekt nezíská. Tohoto Školního asistenta bychom také chtěli zaměstnat v našem projektu na Šablony III. Jaké jsou možnosti řešení?

Vzniklou situaci lze řešit několika způsoby:

1) V případě, že příjemce není schopen doložit získání potřebné kvalifikace do 12 měsíců od nástupu nekvalifikovaného pracovníka na pozici školního asistenta z důvodu zásahu vyšší moci (nepříznivého působení COVID-19), ale kvalifikaci doloží do konce realizace projektu, je podmínka doložení kvalifikace považována za splněnou.

2) Pokud příjemce nedoloží získání potřebné kvalifikace dle bodu 1, dochází k nesplnění podmínky šablony. V takovém případě bude příjemce v rámci kontroly závěrečné zprávy o realizaci vyzván k provedení nápravy dle § 14f, odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech.

a) Pokud na základě Výzvy k nápravě ve stanovené lhůtě příjemce získání kvalifikace doloží (a to i získání po ukončení realizace projektu), tj. bude zjednána náprava a žádné pochybení nebude identifikováno.

b) Pokud na základě Výzvy k nápravě ve stanovené lhůtě příjemce získání kvalifikace nedoloží, tj. nebude zjednána náprava, podmínka doložení kvalifikace nebude splněna. V takovém případě se jedná o podezření na porušení rozpočtové kázně. Příjemce je vyzván k vrácení odpovídající části dotace. Pokud tak neučiní ve stanovené lhůtě, je případ předán k prošetření místně příslušnému finančnímu úřadu. Při tomto postupu může příjemce po stanovení odvodu ze strany Finančního úřadu požádat Generální finanční ředitelství o prominutí odvodu z důvodu vyšší moci.

3) Navazuje-li příjemce dalším projektem ve III. vlně šablon s tím, že chce pokračovat stejnou personální pozicí (školním asistentem), platí opět stejné podmínky pro zaměstnání osoby na personální pozici, protože se jedná o nový samostatný projekt se samostatným rozhodnutím o poskytnutí dotace. Pokud tedy chce příjemce zaměstnat nekvalifikovaného pracovníka (resp. ho na dané personální pozici ponechat), musí opět doložit skutečnou snahu o zaměstnání kvalifikovaného pracovníka. Pokud tuto povinnost nesplní, je podmínka doložení kvalifikace považována za nesplněnou a všechny měsíce práce nekvalifikovaného školního asistenta budou vyhodnoceny jako nezpůsobilé.

10

Projekt naší školy končí po prodloužení projektu 20. března 2021. Jak máme přistoupit k práci školního asistenta na 0,5 úvazku v březnu 2021?

Pokud je v pracovní smlouvě (DPČ/DPP), popř. dodatku, sjednána flexibilní pracovní doba tak, aby školní asistent mohl odpracovat od 1. do 20. března 2021 požadovaný úvazek ve výši 0,5, je možné v reportu vykázat činnosti ve výši 0,5 úvazku.

Pokud není sjednána odpovídající flexibilní pracovní doba a/nebo odpracování úvazku ve zkrácené době brání provozní důvody školy, potom je možné využít krácení šablon dle Kalkulačky indikátorů. Krácení personálních šablon se primárně provádí z důvodu čerpání nemocenské nebo ošetřovného osoby na dané personální pozici, ale krácení dle kalkulačky lze využít i na další případy, kdy není odpracován požadovaný úvazek.

Tento postup krácení je možné využít i v případě, kdy v rozpočtu projektu již není dostatečná výše finančních prostředků na šablonu/část šablony, která by pokryla např. celý odpracovaný 0,5 úvazek v daném časovém období.

V případě, že v projektu nedojde k vyčerpání všech plánovaných jednotkových nákladů dané šablony/části šablony, bude příjemce po kontrole závěrečné zprávy o realizaci vyzván k vrácení finančních prostředků za nevyužitou šablonu/část šablony.

9

Je možné v současné době mimořádných opatření při přítomnosti dětí a žáků ve škole a platnosti omezení vstupu třetích osob do prostor školy realizovat šablony Projektový den ve škole (ve výuce) nebo Zapojení odborníka z praxe do výuky? Je možné realizovat šablonu Projektový den mimo školu?

V době mimořádných opatření realizuje škola/školské zařízení (dále jen souhrnně „škola“) šablony dle Sdělení k realizaci šablon https://opvvv.msmt.cz/aktualita/sdeleni-k-realizaci-sablon.htm. V něm je uvedeno, že projektové dny lze realizovat pouze prezenční formou. Pro vzdělávání dětí a žáků se musí školy řídit protiepidemickými opatřeními ve školství PES https://www.msmt.cz/ministr-skolstvi-predstavil-skolskou-cast-pes a https://koronavirus.edu.cz/informace-a-faq. Tímto systémem se samozřejmě řídí i mateřské školy, na které se nemusí vztahovat mimořádná opatření (tj. mateřská škola funguje bez omezení přítomnosti dětí).

Pokud je mezi odborníkem a školou pro případ šablon Projektový den ve škole (ve výuce)/Zapojení odborníka z praxe do výuky uzavřen pracovněprávní vztah, stává se tak odborník z praxe zaměstnancem školy. Je na něj tedy aplikován výklad PES týkající se zaměstnance školy neomezující vstup do prostor školy, a tím i možnost realizace aktivity.

V případě uzavření smlouvy o poskytování služeb se nejedná se o pracovněprávní vztah, externí odborník se nestává zaměstnancem školy, ale třetí osobou dle výkladu PES, na niž platí možnost vstupu do prostor školy pouze v nezbytně nutných případech, za které se považuje i účast externího odborníka z praxe ve výuce (realizaci šablony).

V obou případech je však stále nutné, aby byla v co nejvyšší míře dodržena ostatní protiepidemická opatření uvedená v systému PES, konkrétně omezení kontaktu externího odborníka s dalšími osobami v prostorách školy (především se třídami, u kterých se nepodílí na výuce) na co nejnižší možnou míru.

K realizaci šablony Projektový den mimo školu přistupujeme dle systému PES analogicky jako v části „Ostatní (Školy v přírodě, adaptační kurzy, sportovní kurzy, vícedenní školní výlety)“, tj. ve druhém až pátém stupni PES nejsou dovoleny.

Školy realizují výše uvedené aktivity šablon odlišnými způsoby a není možné obecnou odpovědí zachytit individuální specifika těchto aktivit. Zároveň není Řídicí orgán OP VVV oprávněn podávat výklady protiepidemických opatření a kontrolovat dodržování těchto opatření Pro konzultaci k aktivitám může škola využít speciální informační linky MŠMT https://koronavirus.edu.cz/kontakty.

8

V současné době realizujeme některé šablony distanční formou. Vzhledem k omezení prezenční výuky je například doučování stále on-line. Jaké údaje má obsahovat auditní stopa, kterou dle Sdělení k realizaci šablon je nutné pořizovat?

Nad rámec požadavků v příslušné šabloně je u doučování distanční formou nutné tuto distanční formu doložit např. snímkem obrazovky (print screenem). Z pořízené auditní stopy je nutné vyčíst název akce, datum konání, počet účastníků a v neposlední řadě prokázání „synchronního průběhu akce“. U akcí pořádaných školou (doučování, kluby, …) je akceptovatelné, aby název akce byl dopsán dodatečně rukou na daný dokument

Pořízené snímky obrazovky je nutné uchovat pro případnou kontrolu na místě s výjimkou snímku distančního kurzu DVPP, který se přikládá k výstupu do zprávy o realizaci.

7

Chceme pokračovat v realizaci šablony Využití ICT ve vzdělávání i v době uzavření školy. Využili jsme možnosti zapůjčení tabletů/notebooků žákům, kteří se připojují k výuce distančně. Jak vykázat odučenou hodinu, kdy se v jeden čas využívají zařízení v různých třídách. Například: v 6.A mají 3 žáci tablety a v 6.B využívají 7 tabletů ze šablony?

Základní podmínkou realizace šablony je využívat 10 zakoupených tabletů/notebooků ve stejný čas. Těchto 10 zařízení nemusí být použito pouze v jedné třídě nebo jedné skupině, ale mohou být použita napříč třídami/skupinami, avšak ve stejný čas. Je nezbytné, aby každá takováto třída/skupina splňovala podmínku zapojení 3 dětí/žáků ohrožených školním neúspěchem.

Pokud byly tablety (zakoupené z projektu) zapůjčeny k distanční výuce žákům tříd 6.A i 6.B, potom musí vykazovaná jedna hodina výuky týdně probíhat v 6.A a 6.B ve stejný čas (např. v úterý od 10 hodin, kdy v 6.A probíhá hodina dějepisu a v 6.B hodina biologie). Ostatní žáci obou tříd mohou být do těchto vyučovacích hodin také distančně zapojeni, a to na svých vlastních zařízeních.

Do záznamu z realizace pak budou uvedeny v jednom týdnu dvě vyučovací hodiny se stejným časem výuky, přičemž u každé z nich bude vyznačeno, kolik žáků mělo notebook/tablet zakoupený z projektu k dispozici. Vzor záznamu zveřejněný ve výzvě je vzorem, který si může škola/školské zařízení upravit pro své potřeby (upravený vzor musí obsahovat všechny náležitosti původního vzoru, tj. požadavky na výstup v šabloně). Ze záznamu tak musí být patrné, že výuka probíhala časově paralelně ve dvou oddělených třídách a že celkový počet hodin odpovídá zvolené variantě (64/48/32/16).

6

Mohli bychom vést kluby a doučování distančně, a to z preventivních důvodů, abychom i nadále mohli mít věkově promíchané skupiny? Škola aktuálně není povinna vést distanční výuku z důvodu jejího uzavření, ale zdá se nám to jako vhodné řešení realizace projektu v tomto školním roce.

Preventivní distanční realizace aktivit není možná. Aktivity byly připraveny a schváleny Evropskou komisí pro prezenční výuku. Distančně lze aktivity realizovat pouze tehdy, pokud je škola povinná vést distančně i běžnou výuku v souladu s Manuálem k provozu škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 dostupném na odkazu https://www.msmt.cz/file/53629/.

5

Do systému IS KP14+ se přihlašujeme každý týden, abychom nepropásli důležitou informaci v depeši, či případně výzvu k nápravě zprávy o realizaci. Je možné nastavit si v systému nějaké upozornění na nově příchozí depeše?

Ano, systém umožňuje nastavení upozornění, a to buď prostřednictvím e-mailu nebo formou SMS. Po přihlášení do systému IS KP14+ zvolte tlačítko PROFIL UŽIVATELE (vpravo nahoře). Na záložce KONTAKTNÍ ÚDAJE zvolíte formu notifikace, číslo telefonu (v mezinárodním formátu +420xxxxxxxxx) nebo e-mail a potvrdíte stiskem tlačítka „Uložit“.

4

Obdrželi jsme Vyrozumění o poskytnutí dotace ve výzvě Šablony III a zároveň jsme byli vyzváni k doložení Prohlášení o propojenosti s ostatními podniky, které máme vložit do systému. Jsme škola zřízená obcí. Prohlášení jsme dohledali na webu OP VVV, ale nejsme si jistí správností jeho vyplnění. V systému IS KP14+ nemáme zpřístupněnou obrazovku Dokumenty. Jak máme postupovat?

Pokud je mateřská nebo základní škola příspěvkovou organizací obce, dobrovolného svazku obcí nebo kraje, je pro tuto školu doložení uvedeného dokumentu nerelevantní. Vyrozumění o poskytnutí dotace je zasíláno prostřednictvím automatické depeše všem žadatelům, jejichž žádost o podporu je doporučena k financování. Tím je administrativní proces schvalování žádosti o podporu ukončen. Výzva k doložení Prohlášení o propojenosti s ostatními podniky a uvedené pokyny jsou určeny pouze pro soukromé školy, kterým je podpora poskytována v režimu de minimis. Tuto skutečnost prohlašuje žadatel v Čestném prohlášení o výběru režimu veřejné podpory a dokládá již v žádosti o podporu.

3

Byli jsme vyzváni k doplnění data výstupu z projektu u podpořených osob v systému IS ESF 2014+ a vykázání do závěrečné zprávy o realizaci, ovšem bez uvedení konkrétních osob, u kterých je požadována editace. V projektu bylo podpořeno více jak padesát osob. Jak jednoduše zjistit, u které osoby jsou data doplněna a u které ne?

V IS ESF 2014+ v detailu projektu na záložce Podpořené osoby je možnost rozšířit viditelné sloupce s údaji, které jsou důležité pro vykázání všech dílčích indikátorů do závěrečné zprávy o realizaci. Sloupce můžete přidávat po stisknutí tlačítka Možnosti (ozubené kolečko zcela vpravo), Vybrat sloupce (zde je možné zatrhnout viditelnost sloupců, například: Datum výstupu z projektu, Postavení na trhu práce, Nejvyšší dosažené vzdělání) a poté uložit stisknutím OK. Nyní se budou zobrazovat u podpořených osob požadované údaje, které pak můžete v detailu podpořené osoby editovat. Nezapomeňte po provedených změnách u podpořených osob vždy schválit seznam podpořených osob a poté načíst data z IS ESF 2014+ do IS KP14+ v rozpracované ZoR/ZZoR. Teprve pak se celý proces vykázání všech 6-kových indikátorů dokončí.

2

Jak zjistíme jméno projektového manažera, který administruje náš projekt a se kterým bychom mohli konzultovat dotazy?

V IS KP14+ v levé nabídce je zařazena záložka s názvem „Manažeři projektu ŘO/ZS“. Po rozkliknutí je možné zjistit jméno administrátora projektu, kterého poté zadáte jako adresáta interní depeše.

1

V MŠ máme chůvu plně hrazenou z projektu výzvy Šablony II. V podané žádosti o podporu do výzvy Šablony III jsme si pro jistotu tuto aktivitu navolili také, a to po celou dobu realizace až do roku 2023. Kdy budou zveřejněny informace, týkající se realizace šablony po 31. 8. 2020. Jak postupovat v případě, že se chůva nebude moci nadále financovat z projektu?

V současné době probíhá legislativní proces vedoucí k tomu, aby mohla být chůva hrazena ze šablon i po 31. 8. 2020. Chůva byla do III. vlny šablon zařazena i z toho důvodu, že MŠMT věří v možnost dalšího financování ze šablon a za tím účelem podniká veškeré kroky. Pokud bude novela vyhlášky č. 14/2005 Sb. schválena do 31. 8. 2020, může být chůva v II. i III. vlně šablon hrazena i po datu 31. 8. 2020 a mateřské školy o tom budou ze strany ŘO OP VVV informovány prostřednictvím interní depeše. Pokud chůvu nebude možné v rámci šablon hradit, lze změnou projektu zvolit jakékoli jiné šablony.