ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator Operační program Výzkum, vývoj, vzdělávání / MŠMT

Výzva č. 02_20_080 Šablony III – mimo hlavní město Praha

Oddíly výzvy

32

Byl nám zaslán email, abychom si zkontrolovali plnění indikátoru 5 25 10. Jakým způsobem máme kontrolu provést?

Indikátor 5 25 10 (pedagogové, kteří uplatňují získané poznatky a dovednosti v praxi) je povinný k naplnění. Cílová hodnota, která byla nastavena v žádosti o podporu, případně upravena podstatnou změnou, je závazná. Při naplnění nižším než 85 % cílové hodnoty je stanoven odvod dle části IV právního aktu. Do plnění tohoto indikátoru se počítají pouze pedagogičtí pracovníci školy (spolupracující pedagogové z jiných škol či spolupracující studenti se nezohledňují). Každý pedagog se započítává pouze jednou bez ohledu na počet vzdělávacích aktivit (šablon), které absolvoval. Hodnota indikátoru nemůže být vyšší než počet pedagogů ve škole/školském zařízení.

Kalkulačka indikátorů k žádosti o podporu stanovila pouze orientační cílovou hodnotu tohoto indikátoru. Žadatel byl povinen (dle pokynu zde uvedeného) očistit tuto hodnotu o opakující se osoby a posoudit reálnost cílové hodnoty v závislosti na počtu pedagogů v pedagogickém sboru a plánu vzdělávacích aktivit každého pedagoga.

Údaj o cílové hodnotě indikátoru 5 25 10 z Kalkulačky indikátorů k žádosti o podporu nemusí odpovídat reálné situaci ve škole. Při vaší kontrole doporučujeme především provést rekapitulaci veškerých vzdělávacích aktivit realizovaných/plánovaných zrealizovat v rámci projektu a sestavit seznam pedagogů, kteří se jich účastní. Počet těchto pedagogů následně porovnejte s nastavenou cílovou hodnotou indikátoru 5 25 10 v žádosti o podporu.

V případě, že je skutečný počet vzdělávaných pedagogů nižší než 85 % cílové hodnoty indikátoru 5 25 10, využijte možnost snížit cílovou hodnotu indikátoru 5 25 10 prostřednictvím žádosti o změnu. Dovolujeme si upozornit, že žádost o změnu indikátoru 5 25 10 musí být podána a schválena ze strany ŘO do data ukončení realizace projektu. Žádosti o snížení indikátoru 5 25 10 podané po skončení realizace projektu nemůže být vyhověno.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

31

U šablony Projektový den ve výuce je uvedeno, že „šablona nepočítá s cestovními náklady“. Chtěli bychom projektový den realizovat v 8 km vzdáleném městě. Znamená to, že nemůžeme cenu za dopravu zahrnout do výdajů projektu?

Ve zjednodušených projektech není předmětem kontroly skutečné využití finančních prostředků. Příjemce neprokazuje skutečně vzniklé výdaje, nárok na proplacení prostředků z OP VVV vzniká v případě, že jednotky byly dosaženy v souladu s podmínkami právního aktu. V praxi to znamená, že účetní doklady projektů s jednotkovými náklady nepodléhají kontrole Řídicího orgánu OP VVV či orgánu finanční správy.

Příjemce může v době realizace projektu uskutečňovat jakékoliv výdaje, které budou sloužit k realizaci výstupů zvolených šablon. Je tedy na zvážení školy, na co konkrétně využije finanční prostředky při realizaci projektu. Pokud budou výstupy jednotlivých šablon dosaženy v době realizace projektu a schváleny ze strany poskytovatele dotace, považuje se dotace za použitou v souladu s rozhodnutím o poskytnutí dotace bez ohledu na to, co za ni bylo skutečně příjemcem dotace pořízeno. Bude-li z dotace hrazena doprava na Projektový den ve výuce, není tato skutečnost v rozporu s rozhodnutím o poskytnutí dotace. Viz příloha č. 3 výzvy – Přehled šablon a jejich věcný výklad (str. 7 – 8).

30

Plánujeme zrealizovat aktivitu Projektový den ve výuce (povinná aktivita) a odborník z praxe nám nabízí své zapojení do aktivity bezplatně. Je to akceptovatelné?

Předmětem administrativní kontroly a kontroly na místě jsou výstupy uvedené v příloze 3 výzvy Přehled šablon a jejich věcný výklad. Příjemce nemusí jednotlivé účetní položky ve svém účetnictví nebo daňové evidenci přiřazovat ke konkrétnímu projektu a nemusí prokazovat skutečně vzniklé výdaje ve vztahu k projektu účetními doklady.

Příjemce je povinen uzavřít s odborníkem z praxe pracovně právní dokument nebo smlouvu o poskytnutí služby. Pokud v těchto dokumentech není uvedena finanční odměna pro odborníka z praxe, tedy v souvislosti s realizací aktivity nevznikl žádný výdaj, není možné předložit výstupy aktivity do zprávy o realizaci. Škola takovou aktivitu může realizovat mimo projekt Šablony III.

Zároveň si Řídicí orgán dovoluje upozornit na nutnost dodržovat ustanovení o minimální mzdě v případě uzavření pracovně právního dokumentu (DPP/DPČ) s odborníkem z praxe.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

29

Pedagog zapojený do realizace aktivity 3.II/7 Tandemová výuka ukončil pracovní poměr a nestihl dokončit realizaci celé aktivity. Je možné ho nahradit jiným pedagogem, který by aktivitu dokončil?

Dle přílohy 3 výzvy Přehled šablon a jejich věcný výklad jsou výstupem aktivity Tandemová výuka dva absolventi 10 ucelených bloků vzájemné spolupráce pedagogů v celkové délce 20 hodin vzdělávání každého pedagoga. Z tohoto důvodu není možné aktivitu realizovat více pedagogy a absolvované hodiny dělit mezi více osob.

V případě, že se příjemci nepodaří zrealizovat všech 20 hodin spolupráce, je možné do závěrečné zprávy o realizaci vykázat i částečně splněnou aktivitu. Aktivita se skládá z 10 jednotek aktivity. Jedna jednotka představuje dvouhodinový blok spolupráce pedagogů. V takovém případě příjemce vrací po schválení závěrečné zprávy o realizaci pouze částku odpovídající součtu nesplněných jednotek, nikoli částku odpovídající celé aktivitě/šabloně. Bližší vysvětlení je uvedeno v příloze 3 výzvy na str. 109.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

28

Zaměstnáváme školního asistenta na úvazek 0,1. Jeho pracovní doba je pevně stanovena na 4 hodiny v jednom konkrétním dni v týdnu (úterý 8 – 12 hod.). Jak máme řešit situaci, kdy v některém měsíci odpracuje školní asistent méně hodin, než odpovídá 10 % fondu pracovní doby?

Dle přílohy č. 3 výzvy – Přehled šablon a jejich věcný výklad je nejmenší možný měsíční úvazek pro školního asistenta 0,1. V případě, že nebylo odpracováno v daném měsíci min. 10 % fondu pracovní doby, nebyla splněna podmínka výstupu aktivity, která je definována jako „práce školního asistenta ve škole ve výši úvazku 0,1 na jeden měsíc“. V takovém případě není možné považovat výstupy této aktivity za způsobilé.

V pracovněprávním dokumentu je nezbytné definovat rozvržení pracovní doby tak, aby školnímu asistentovi bylo umožněno splnit výstup aktivity.

Další informace k personálním šablonám a fondu pracovní doby naleznete v příloze č. 3 výzvy v kapitole Specifikace výstupů a výsledků projektu a na webových stránkách MŠMT u příslušné výzvy (záložka Dokumenty).

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

27

Po skončení realizace projektu nám zbyly nevyčerpané finanční prostředky. Můžeme je ještě využít k vyplacení odměn a k nákupu pomůcek a výpočetní techniky?

Ano, je to možné. Způsobilost výdajů v šablonách je ve výzvě specifikována prostřednictvím realizace aktivit: „Pokud byly aktivity zahájeny a ukončeny a výstupy dosaženy v době realizace projektu, má se za to, že také s nimi související výdaje jsou z hlediska času způsobilé.“ Finanční prostředky dotace v šablonách jsou tedy považovány za použité ve výši odpovídající vykázaným a schváleným aktivitám.

Skutečné použití finančních prostředků není v projektech šablon kontrolováno ze strany ŘO a není pro něj relevantní ani časové hledisko. Po schválení závěrečné zprávy o realizaci je stav projektu v IS KP14+ převeden postupně do stavu PP 40 (projekt fyzicky ukončen) a PP 41 (projekt finančně ukončen ze strany ŘO). Stav projektu PP 41 je administrativním stavem projektu, kdy je zkontrolována závěrečná zpráva o realizaci, vypořádány případné připomínky příjemce dotace a jsou případně vráceny finanční prostředky za nerealizované aktivity. Na základě převedení projektu do stavu PP 41 je stanovena lhůta pro podání finančního vypořádání se státním rozpočtem v souladu s vyhláškou č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání), ve znění vyhlášky č. 435/2017 Sb.

Pokud si příjemce ponechal určitou finanční rezervu v souvislosti s vypořádáním závěrečné zprávy o realizaci, lze obecně finanční prostředky využít do podání finančního vypořádání dotace se státním rozpočtem. Doporučujeme využít zbývající finance co nejdříve po schválení závěrečné ZoR projektu např. na odměny pedagogům v souvislosti s úspěšnou realizací aktivit, přípravou a vypořádáním ZZoR či na přípravu archivace.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

26

V současné době zaznamenáváme na naší škole vysokou míru nemocnosti žáků. Žádná třída však není v karanténě. Můžeme realizovat doučování a kluby pro žáky distanční formou, tedy online? Klub navštěvují žáci z různých tříd, nechceme z preventivních důvodů míchat kolektivy.

V případě, že ve škole není zakázána nebo omezena osobní přítomnost dětí/žáků/studentů na základě mimořádných opatření vydaných zákonem, vyhláškou ministerstva, nařízením či usnesením vlády nebo mimořádným opatřením krajské hygienické stanice, je příjemce povinen se řídit při realizaci aktivit přílohou č. 3 výzvy – Přehled šablon a jejich věcný výklad. V tomto případě nelze využít Sdělení k realizaci šablon č. 3.

Aktivity doučování a klubů pro žáky musí být dle přílohy č. 3 výzvy realizovány pouze prezenční formou a je nezbytné dodržet délku realizace v období pěti po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

25

Projektový den mimo školu budeme realizovat ve velké vzdálenosti a program bude finančně nákladný. Můžeme část nákladů uhradit z příspěvků od žáků?

Projektový den mimo školu je aktivita, která probíhá v době vzdělávání ve škole/školském zařízení. Dle přílohy 3 výzvy počítá tato aktivita minimálně s cestovními náklady, s úhradou projektové výuky a s odměnou pro odborníka z praxe, tj. doprava a projektová výuka musí být pro dítě/žáka zdarma. Příspěvek od dítěte/žáka určený na další náklady spojené s konáním projektového dne nesmí být příčinou jeho neúčasti na projektovém dni. Související náklady s realizací aktivity je možné pro děti/žáky zaplatit ze zbývajících prostředků dotace.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

24

Při žádosti o změnu aktivit byla vybrána nová šablona Úspory k rozdělení. Jak můžeme nakládat s finančními prostředky vloženými do této šablony?

„Úspory k rozdělení“ jsou specifickým typem aktivit, které se vytvářejí až během realizace projektu v případě, že dochází ke změně aktivit po vydání právního aktu o poskytnutí/převodu podpory. Slouží k zaznamenání vzniklých nevyužitých finančních prostředků projektu. Po provedení této změny nedochází ke snížení rozpočtu projektu.

Příjemce může následnou žádostí o změnu aktivit (v rámci stejného specifického cíle, který se váže k šabloně Úspory k rozdělení) využít tyto finanční prostředky na realizaci dalších aktivit/šablon.

V případě, že ke dni ukončení realizace projektu zůstávají finanční prostředky v šabloně Úspory k rozdělení, bude příjemce po schválení závěrečné zprávy o realizaci vyzván k jejich vrácení zpět poskytovateli dotace.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

23

Jakou podobu má mít smlouva/dohoda o stáži mezi vysílající školou a hostitelskou institucí (šablona 3.I/7 a 3.II/8 Zahraniční stáže pedagogů)?

Vzor smlouvy/dohody o stáži není ze strany ŘO OP VVV určen. Důvodem jsou rozdílné zvyklosti institucí v různých zemích. Není ani stanoven jazyk, ve kterém má být smlouva/dohoda uzavřena. Smlouva/dohoda nemusí obsahovat konkrétní časové údaje, kdy proběhne stáž (smlouva může být i dlouhodobá z doby před začátkem realizace projektu).

Doložená smlouva/dohoda musí nezbytně obsahovat:

  • Identifikační údaje vysílající školy a hostitelské školy. Školským zařízením v zahraničí je instituce pracující s dětmi a mládeží. (Může se jednat o VŠ/školské zařízení v EU, Spojném království Velké Británie a Severního Irska, Norsku, Islandu).
  • Datum a podpis statutárního orgánu (nebo osoby zmocněné na základě plné moci) příjemce dotace, a to před konáním stáže.
  • Údaj o účelu spolupráce odpovídající šabloně (např. stáž, stínování, debaty, konzultace, schůzky apod., popř. absolvování odborných seminářů/kurzů).

 

Další informace a specifikace šablony Zahraniční stáže pedagogů jsou uvedeny v příloze 3 výzvy Přehled šablon a jejich věcný výklad.

S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.cz.

22

Jaká jsou pravidla (podmínky) souběžné realizace prodlouženého projektu z výzvy Šablony II a projektu z výzvy Šablony III?

Pokud škola stále realizuje projekt z výzvy Šablony II, který je prodloužen, a zároveň škola v době prodloužení začala s realizací projektu z výzvy Šablony III, nesmí docházet k paralelní realizaci stejných aktivit daného subjektu (MŠ nebo ZŠ) v projektech výzev Šablony II a III. Nejprve je nutné ukončit realizaci aktivity z výzvy Šablony II a teprve po jejím ukončením začít s realizací stejné aktivity z výzvy Šablony III. MŠ v III. vlně šablon mají stejné aktivity pro MŠ z II. vlny šablon, ZŠ v III. vlně šablon mají stejné aktivity pro ZŠ z II. vlny šablon. Šablony školní družiny (ŠD) a školního klubu (ŠK) z II. vlny šablon nemají žádné stejné aktivity v III. vlně šablon, protože ve výzvě Šablony III nejsou ŠD a ŠK oprávněnými příjemci.

Příklad:

Pokud škola ve výzvách Šablony II a III zvolila aktivitu Využití ICT ve vzdělávání (ve stejné nebo různých variantách) pro MŠ a/nebo ZŠ, potom je nutné nejprve ukončit realizaci této šablony  v projektu výzvy Šablony II a teprve poté začít s realizací této šablony v projektu výzvy Šablony III. Veškeré kroky spojené s pořízením mobilních zařízení pro úspěšnou realizaci této aktivity výzvy Šablony III (výběrová řízení, nákup mobilních zařízení apod.) je však možné uskutečňovat již v době dokončování realizace aktivity Využití ICT ve vzdělávání v projektu výzvy Šablony II.

Výuku v rámci aktivity v projektu výzvy Šablony III je možné realizovat až s nově pořízenými zařízeními v rámci této aktivity.

Pokud škola aktivitu Využití ICT ve vzdělávání zvolila pouze ve výzvě Šablony III (popř. dokončuje tuto aktivitu ve školní družině či školním klubu), může s její realizací začít ihned bez ohledu na to, že  v prodloužení projektu stále realizuje jiné šablony z výzvy Šablony II.

 

Tématu překryvu šablon se také věnoval dotaz č. 15 (viz níže).

21

Jaké má žadatel povinnosti v souvislosti s archivací dokumentů spojených s realizací projektu?

Povinnosti příjemce v oblasti archivace dokumentů jsou popsány v Pravidlech pro žadatele a příjemce zjednodušených projektů, verze 1 až 3 (dle příslušné výzvy). Dále jsou uvedeny v právním aktu (Rozhodnutí o poskytnutí dotace).

Níže jsou uvedeny některé povinnosti a doporučení pro oblast archivace:

Dle Pravidel pro žadatele a příjemce, verze 3, jsou příjemci dotace povinni zajistit uchování dokumentů spojených s realizací projektu min. do 31. 12. 2033. V kapitole 7.4.3 Pravidla uchovávání dokumentů, je uvedeno, že „Příjemce je povinen uchovávat dokumenty spojené s realizací projektu. U dokumentů, které jakožto originály existují v IS KP14+ (resp. MS2014+), ovšem příjemce není povinen zajistit jejich uchovávání v originále na místě odlišném od IS KP14+ (resp. MS2014+). Pokud je v tomto informačním systému k dispozici pouze sken dokumentu, musí uchování originálu (či ověřené kopie) zajistit příjemce. Ve vazbě na potřebu zajištění řádné funkce systému pro záznam a uchovávání účetních záznamů pro každou činnost je stanovený termín, po který musí být originální dokumenty k dispozici kontrolním orgánům do 31. 12. 2033, pokud legislativa nestanovuje pro některé typy dokumentů dobu delší.“

ŘO doporučuje seznámit se s dokumentem Praktický pomocník pro archivaci zjednodušených projektů, který je dostupný na https://opvvv.msmt.cz/download/file5574.pdf. Zde se uvádí že „V souvislosti s uvedeným datem musí školy/školská zařízení upravit skartační řád školy tak, aby obsahoval informaci o povinnosti archivace projektových dokumentů do uvedeného termínu.“ A dále jsou zde uvedeny příklady dokumentů, které je třeba uchovávat v souladu s Pravidly pro žadatele a příjemce zjednodušených projektů.

ŘO OP VVV si dovoluje také odkázat na podobný dotaz, který byl již v minulosti uveřejněn u výzvy č. 63/64 jako dotaz č. 23 a u výzvy 65/66 jako dotaz č. 19.

20

Zaměstnáváme v projektu Šablony II nekvalifikovaného školního asistenta a plánujeme ho zaměstnávat i nadále v projektu Šablony III. Využíváme výjimku na vzdělání popsanou v Příloze 3 výzvy č. 63/64 v kapitole 7.2 Způsob doložení výstupů. Můžeme tohoto školního asistenta zaměstnávat v našem projektu Šablony III? Platí tato výjimka i zde?

Ano, tato výjimka na vzdělání je popsaná v Příloze 3 výzvy č. 80/81 v kapitole 5.2 Způsob doložení výstupů. Pokud příjemce ví, že si školní asistent nestihne doplnit požadovanou kvalifikaci do dne podpisu pracovně-právního dokumentu pro Šablony III, pak musí učinit veškeré kroky popsané ve zmíněné kapitole. Škola musí prokázat skutečnou snahu o zaměstnání kvalifikovaného pracovníka, tj. doložit minimálně jedno zveřejnění nabídky místa včetně uvedení data zveřejnění (např. na webových stránkách školy/webové stránce pracovně-inzertních serverů) a protokol o vyhodnocení výběrového řízení s negativním výsledkem a také minimálně jeden kontakt (dopis/e-mail včetně uvedení data jeho zaslání) na pobočku Úřadu práce ČR s poptávkou po pracovníkovi s příslušnou kvalifikací včetně negativní odpovědi úřadu. Zveřejnění inzerátu a iniciační dopis/e-mail na úřad práce musí proběhnout minimálně 30 kalendářních dní před zaměstnáním nekvalifikovaného pracovníka. Nekvalifikovaný pracovník dále musí doložit dosažení potřebné kvalifikace nejpozději do roka od nástupu na pozici školního asistenta, nejpozději však do konce realizace projektu. V případě zaměstnání více nekvalifikovaných osob toto platí pro každou z nich. Výstupy aktivity je v takovém případě možné doložit nejdříve v ZoR projektu následující po dosažení kvalifikace pracovníka. Pokud nebude doložena skutečná snaha hledání kvalifikovaného pracovníka a doložení splnění kvalifikace dle výše uvedeného, všechny měsíce práce nekvalifikovaného školního asistenta budou hodnoceny jako nezpůsobilé výstupy!

19

Během letních prázdnin nebudeme mít možnost pravidelně kontrolovat v systému IS KP14+ příchozí depeše. Je možné nechat si je zasílat na e-mail?

Ano, systém IS KP14+ umožňuje zasílání notifikace interní depeše. Pokud vám přijde v rámci příslušného projektu zpráva, upozornění nebo depeše, systém vás informuje přes e-mail nebo SMS. Postup nastavení zasílání notifikace je popsán v Uživatelské příručce IS KP14+: Pokyny pro vyplnění formuláře žádosti o podporu Zjednodušené projekty – výzvy č. 80 a 81 (šablony III) na straně 26. Uživatelská příručka je dostupná na https://opvvv.msmt.cz/vyzva/vyzva-c-02-20-080-sablony-iii-mimo-hlavni-mesto-praha/dokumenty.htm. V případě potřeby je možné také kontaktovat pracovníka konzultační linky na tel. 234 814 777, který Vám s nastavením notifikace pomůže.

18

Na webu společnosti Alza.cz jsme se dozvěděli, že nabízí notebooky a tablety pro realizaci šablon. Opravdu lze v rámci výzvy Šablony III volit tuto aktivitu?

Ano, ve výzvě Šablony III je jedna ze šablon (aktivit) nazvaná Využití ICT ve vzdělávání. Aktivita je určena pro MŠ i ZŠ a jejím cílem je rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti využívání nových výukových metod s využitím informačních a komunikačních technologií (ICT). Pro realizaci jedné šablony zakoupí škola 10 mobilních zařízení (tabletů nebo notebooků), s nimiž realizuje výuku. Podrobný výklad šablony a podmínek její realizace naleznete v Příloze č. 3 výzvy – Přehled šablon a jejich věcný výklad dostupné na odkazu https://opvvv.msmt.cz/download/file4881.pdf.

Příjem žádostí o podporu ve výzvě Šablony III končí 29. 6. 2021 ve 14 hodin. Projekty v této výzvě lze realizovat nejpozději do 30. 6. 2023. Dovolujeme si v souvislosti s nákupem mobilních zařízení upozornit na nutnost dodržovat veškerá pravidla týkající se zadávání veřejných zakázek dle platné legislativy. Příjemce dotace je dále povinen řídit se Rozhodnutím o poskytnutí dotace, Pravidly pro žadatele a příjemce zjednodušených projektů, popřípadě pravidly zřizovatele.

17

Podali jsme žádost o poskytnutí dotace a byl nám vydán právní akt (Rozhodnutí o poskytnutí dotace). Jsme povinni ho zveřejnit v Registru smluv?

Rozhodnutí o poskytnutí dotace, ani Dodatek k Rozhodnutí o poskytnutí dotace se v Registru smluv nezveřejňují. Je to z toho důvodu, že Rozhodnutí o poskytnutí dotace i Dodatek k Rozhodnutí o poskytnutí dotace nejsou dvoustrannými smlouvami. Jedná se o jednostranné rozhodnutí ze strany MŠMT/ŘO OP VVV.

16

O prázdninách by chtěl školní asistent čerpat tři týdny neplaceného volna. Je to ve zjednodušených projektech dovoleno? A pokud ano, jakým způsobem se neplacené volno vykazuje?

Pokud kterýkoli pracovník, hrazený z personální šablony, vyčerpal veškerou svou dovolenou a žádá o poskytnutí neplaceného volna, může se souhlasem zaměstnavatele toto volno čerpat. Do reportu o činnosti je nezbytné výslovně uvést dobu čerpání neplaceného volna a vykázat pouze takový počet splněných šablon, který odpovídá odpracovanému úvazku pro projekt. Report o činnosti musí být v souladu s výplatní listinou, kterou je třeba uschovat pro případnou kontrolu na místě.

Se stanovením počtu šablon, které je možné v měsíci, ve kterém pracovník čerpá neplacené volno vykázat, pomůže Kalkulačka indikátorů k ZoR – záložka Krácení šablon. Na záložce Informace_Krácení šablon je uvedeno „Krácení šablony lze využít i v jiných nezbytných případech, kdy nedojde k odpracování požadovaného úvazku v daném měsíci“.

15

Prodloužili jsme dobu realizace našeho projekt ve výzvě 63 (tj. Šablony II) o 6 měsíců. Zároveň jsme zahájili realizaci projektu ve výzvě 80 (tj. Šablony III). Oba projekty se překrývají šest měsíců. V této době realizujeme v projektu Šablony II aktivitu 2.II/22 Komunitně osvětová setkávání. Můžeme zároveň realizovat v projektu Šablony III aktivitu 3.II/14 Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči žáků ZŠ, v rámci které lze také uskutečnit komunitně osvětové setkání?

Šablona 2.II/22 Komunitně osvětová setkávání (dále jen „KOS“) ve výzvě 63 je svým obsahovým pojetím totožná se šablonou 3.II/14 Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči žáků ZŠ ve výzvě 80. Proto v době šesti měsíců, ve kterých probíhá realizace obou projektů současně, lze tyto aktivity realizovat jen tehdy, pokud je v projektu Šablony II dokončena realizace všech aktivit 2.II/22 KOS.

Příklad: Projekt ve výzvě Šablony II končí 28. 2. 2022. Projekt ve výzvě Šablony III začíná 1. 9. 2021. Škola má navolené 2 aktivity KOS ve výzvě 63 a 3 aktivity Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči ve výzvě 80. Překrývající se období realizace obou projektů je 1. 9. 2021 až 28. 2. 2022. V tomto období škola nejdříve zrealizuje všechna Komunitně osvětová setkávání spadající do výzvy č. 63 a až poté uskuteční KOS (resp. Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči) ve výzvě 80. Není tedy možné realizovat KOS v Šablonách II, pak KOS v Šablonách III a pak opět KOS v Šablonách II.

14

V září 2020 jsme začali s aktivitami doučování a klubů, ale po uzavření školy jsme je přerušily. Nyní jsme se rozhodli je realizovat distanční formou. Můžeme zmeškané schůzky nahradit? Můžeme schůzky vést distančně, i když se někteří žáci vrátí do školy?

V šablonách doučování, klubů a využití ICT ve vyučování je možné nahrazovat zmeškané hodiny/schůzky, a to tak, že se v dalších týdnech koná schůzka dvakrát. Toto ustanovení je uvedeno přímo v šablonách a vychází z toho, jak byly tyto šablony vyjednány s Evropskou komisí (při nahrazování schůzek se mohou konat max. 2 schůzky týdně). Schůzky lze nahrazovat distančně i prezenčně. Schůzky však nelze realizovat dvakrát týdně preventivně jako „pojistku“ do budoucna. Vždy se musí nahrazovat pouze schůzky nekonané v minulých týdnech.

Pokud je ve školách omezena přítomnost dětí/žáků (např. je MŠ otevřena pouze pro děti zdravotníků nebo např. probíhá v ZŠ/SŠ rotační výuka), tak aktivity lze realizovat distančně podle Sdělení k realizaci šablon, viz https://opvvv.msmt.cz/aktualita/sdeleni-k-realizaci-sablon.htm. Distančních aktivit se mohou účastnit i ti žáci, kteří chodí prezenčně do školy, k aktivitě se mohou připojit jak z domova, tak z prostor školy.

13

Vzhledem k současné situaci nejsme schopni zrealizovat v našem projektu Šablony III Projektový den mimo školu. Můžeme podat žádost o změnu na Projektový den ve výuce?

V projektech výzvy Šablony III, tj. výzva 80/81, není taková změna aktivit možná. Důvodem je zařazení šablon Projektový den mimo školu a Projektový den ve výuce do odlišného specifického cíle. Nastavení šablony Projektový den ve výuce ve výzvě 80/81 do specifického cíle SC 5 (02.3.68.5) je ovlivněno jeho tematickým vymezením.

12

V době uzavření školy můžeme poskytovat žákům individuální konzultace. Bylo by možné vykázat tyto individuální konzultace jako výstup šablony 3.II/11 Doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem?

Pokud škola/školské zařízení může v době uzavření škol poskytovat individuální konzultace, tak lze i tímto způsobem realizovat šablonu 3.II/11 Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem. Musí však být splněna podmínka, že v jednom týdnu absolvují alespoň 3 žáci postupně individuální doučování v délce min. 60 minut. Tato doučování se následně uvedou do třídní knihy doučování jako jedna schůzka doučování. Doučování formou individuálních konzultací je možné vést i distančně.

Doučující se dle podmínek šablony mohou střídat. V záznamu pak budou pod jednou schůzkou vykázána minimálně tři různá data a časy. Pro zpřesnění je žádoucí připojit také poznámku ve znění např. „doučování proběhlo formou individuálních konzultací“.

Obdobně lze tento postup využít u šablony doučování ve výzvách 63/64 a 65/66.

11

Zaměstnáváme v ZŠ nekvalifikovaného Školního asistenta a chtěli bychom při předložení výstupů do Závěrečné zprávy o realizaci využít výjimku na vzdělání dle Přílohy 3 Výzvy. Z důvodu současné pandemické situace však Školní asistent požadovanou kvalifikaci do 12 měsíců od uzavření pracovní smlouvy pro projekt nezíská. Tohoto Školního asistenta bychom také chtěli zaměstnat v našem projektu na Šablony III. Jaké jsou možnosti řešení?

Vzniklou situaci lze řešit několika způsoby:

1) V případě, že příjemce není schopen doložit získání potřebné kvalifikace do 12 měsíců od nástupu nekvalifikovaného pracovníka na pozici školního asistenta z důvodu zásahu vyšší moci (nepříznivého působení COVID-19), ale kvalifikaci doloží do konce realizace projektu, je podmínka doložení kvalifikace považována za splněnou.

2) Pokud příjemce nedoloží získání potřebné kvalifikace dle bodu 1, dochází k nesplnění podmínky šablony. V takovém případě bude příjemce v rámci kontroly závěrečné zprávy o realizaci vyzván k provedení nápravy dle § 14f, odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech.

a) Pokud na základě Výzvy k nápravě ve stanovené lhůtě příjemce získání kvalifikace doloží (a to i získání po ukončení realizace projektu), tj. bude zjednána náprava a žádné pochybení nebude identifikováno.

b) Pokud na základě Výzvy k nápravě ve stanovené lhůtě příjemce získání kvalifikace nedoloží, tj. nebude zjednána náprava, podmínka doložení kvalifikace nebude splněna. V takovém případě se jedná o podezření na porušení rozpočtové kázně. Příjemce je vyzván k vrácení odpovídající části dotace. Pokud tak neučiní ve stanovené lhůtě, je případ předán k prošetření místně příslušnému finančnímu úřadu. Při tomto postupu může příjemce po stanovení odvodu ze strany Finančního úřadu požádat Generální finanční ředitelství o prominutí odvodu z důvodu vyšší moci.

3) Navazuje-li příjemce dalším projektem ve III. vlně šablon s tím, že chce pokračovat stejnou personální pozicí (školním asistentem), platí opět stejné podmínky pro zaměstnání osoby na personální pozici, protože se jedná o nový samostatný projekt se samostatným rozhodnutím o poskytnutí dotace. Pokud tedy chce příjemce zaměstnat nekvalifikovaného pracovníka (resp. ho na dané personální pozici ponechat), musí opět doložit skutečnou snahu o zaměstnání kvalifikovaného pracovníka. Pokud tuto povinnost nesplní, je podmínka doložení kvalifikace považována za nesplněnou a všechny měsíce práce nekvalifikovaného školního asistenta budou vyhodnoceny jako nezpůsobilé.

10

Projekt naší školy končí po prodloužení projektu 20. března 2021. Jak máme přistoupit k práci školního asistenta na 0,5 úvazku v březnu 2021?

Pokud je v pracovní smlouvě (DPČ/DPP), popř. dodatku, sjednána flexibilní pracovní doba tak, aby školní asistent mohl odpracovat od 1. do 20. března 2021 požadovaný úvazek ve výši 0,5, je možné v reportu vykázat činnosti ve výši 0,5 úvazku.

Pokud není sjednána odpovídající flexibilní pracovní doba a/nebo odpracování úvazku ve zkrácené době brání provozní důvody školy, potom je možné využít krácení šablon dle Kalkulačky indikátorů. Krácení personálních šablon se primárně provádí z důvodu čerpání nemocenské nebo ošetřovného osoby na dané personální pozici, ale krácení dle kalkulačky lze využít i na další případy, kdy není odpracován požadovaný úvazek.

Tento postup krácení je možné využít i v případě, kdy v rozpočtu projektu již není dostatečná výše finančních prostředků na šablonu/část šablony, která by pokryla např. celý odpracovaný 0,5 úvazek v daném časovém období.

V případě, že v projektu nedojde k vyčerpání všech plánovaných jednotkových nákladů dané šablony/části šablony, bude příjemce po kontrole závěrečné zprávy o realizaci vyzván k vrácení finančních prostředků za nevyužitou šablonu/část šablony.

9

Je možné v současné době mimořádných opatření při přítomnosti dětí a žáků ve škole a platnosti omezení vstupu třetích osob do prostor školy realizovat šablony Projektový den ve škole (ve výuce) nebo Zapojení odborníka z praxe do výuky? Je možné realizovat šablonu Projektový den mimo školu?

V době mimořádných opatření realizuje škola/školské zařízení (dále jen souhrnně „škola“) šablony dle Sdělení k realizaci šablon https://opvvv.msmt.cz/aktualita/sdeleni-k-realizaci-sablon.htm. V něm je uvedeno, že projektové dny lze realizovat pouze prezenční formou. Pro vzdělávání dětí a žáků se musí školy řídit protiepidemickými opatřeními ve školství PES https://www.msmt.cz/ministr-skolstvi-predstavil-skolskou-cast-pes a https://koronavirus.edu.cz/informace-a-faq. Tímto systémem se samozřejmě řídí i mateřské školy, na které se nemusí vztahovat mimořádná opatření (tj. mateřská škola funguje bez omezení přítomnosti dětí).

Pokud je mezi odborníkem a školou pro případ šablon Projektový den ve škole (ve výuce)/Zapojení odborníka z praxe do výuky uzavřen pracovněprávní vztah, stává se tak odborník z praxe zaměstnancem školy. Je na něj tedy aplikován výklad PES týkající se zaměstnance školy neomezující vstup do prostor školy, a tím i možnost realizace aktivity.

V případě uzavření smlouvy o poskytování služeb se nejedná se o pracovněprávní vztah, externí odborník se nestává zaměstnancem školy, ale třetí osobou dle výkladu PES, na niž platí možnost vstupu do prostor školy pouze v nezbytně nutných případech, za které se považuje i účast externího odborníka z praxe ve výuce (realizaci šablony).

V obou případech je však stále nutné, aby byla v co nejvyšší míře dodržena ostatní protiepidemická opatření uvedená v systému PES, konkrétně omezení kontaktu externího odborníka s dalšími osobami v prostorách školy (především se třídami, u kterých se nepodílí na výuce) na co nejnižší možnou míru.

K realizaci šablony Projektový den mimo školu přistupujeme dle systému PES analogicky jako v části „Ostatní (Školy v přírodě, adaptační kurzy, sportovní kurzy, vícedenní školní výlety)“, tj. ve druhém až pátém stupni PES nejsou dovoleny.

Školy realizují výše uvedené aktivity šablon odlišnými způsoby a není možné obecnou odpovědí zachytit individuální specifika těchto aktivit. Zároveň není Řídicí orgán OP VVV oprávněn podávat výklady protiepidemických opatření a kontrolovat dodržování těchto opatření Pro konzultaci k aktivitám může škola využít speciální informační linky MŠMT https://koronavirus.edu.cz/kontakty.

8

V současné době realizujeme některé šablony distanční formou. Vzhledem k omezení prezenční výuky je například doučování stále on-line. Jaké údaje má obsahovat auditní stopa, kterou dle Sdělení k realizaci šablon je nutné pořizovat?

Nad rámec požadavků v příslušné šabloně je u doučování distanční formou nutné tuto distanční formu doložit např. snímkem obrazovky (print screenem). Z pořízené auditní stopy je nutné vyčíst název akce, datum konání, počet účastníků a v neposlední řadě prokázání „synchronního průběhu akce“. U akcí pořádaných školou (doučování, kluby, …) je akceptovatelné, aby název akce byl dopsán dodatečně rukou na daný dokument

Pořízené snímky obrazovky je nutné uchovat pro případnou kontrolu na místě s výjimkou snímku distančního kurzu DVPP, který se přikládá k výstupu do zprávy o realizaci.

7

Chceme pokračovat v realizaci šablony Využití ICT ve vzdělávání i v době uzavření školy. Využili jsme možnosti zapůjčení tabletů/notebooků žákům, kteří se připojují k výuce distančně. Jak vykázat odučenou hodinu, kdy se v jeden čas využívají zařízení v různých třídách. Například: v 6.A mají 3 žáci tablety a v 6.B využívají 7 tabletů ze šablony?

Úprava níže uvedené odpovědi je platná pro výzvy 63/64, 65/66 a 80/81 a proběhla v souladu se Sdělením k realizaci šablon, verze 3, účinného od 1. 2. 2021. Dle tohoto Sdělení nemusí být využito všech 10 zařízení ve stejný čas. Uvedených 10 zařízení může být využito ve více skupinách v odlišný čas, ale vždy během jednoho týdne.

Základní podmínkou realizace šablony je využívat 10 zakoupených tabletů/notebooků ve stejný čas. Těchto 10 zařízení nemusí být použito pouze v jedné třídě nebo jedné skupině, ale mohou být použita napříč třídami/skupinami, avšak ve stejný čas. Je nezbytné, aby každá takováto třída/skupina splňovala podmínku zapojení 3 dětí/žáků ohrožených školním neúspěchem.

Pokud byly tablety (zakoupené z projektu) zapůjčeny k distanční výuce žákům tříd 6.A i 6.B, potom musí vykazovaná jedna hodina výuky týdně probíhat v 6.A a 6.B ve stejný čas (např. v úterý od 10 hodin, kdy v 6.A probíhá hodina dějepisu a v 6.B hodina biologie). Ostatní žáci obou tříd mohou být do těchto vyučovacích hodin také distančně zapojeni, a to na svých vlastních zařízeních.

Do záznamu z realizace pak budou uvedeny v jednom týdnu dvě vyučovací hodiny se stejným časem výuky, přičemž u každé z nich bude vyznačeno, kolik žáků mělo notebook/tablet zakoupený z projektu k dispozici. Vzor záznamu zveřejněný ve výzvě je vzorem, který si může škola/školské zařízení upravit pro své potřeby (upravený vzor musí obsahovat všechny náležitosti původního vzoru, tj. požadavky na výstup v šabloně). Ze záznamu tak musí být patrné, že výuka probíhala časově paralelně ve dvou oddělených třídách a že celkový počet hodin odpovídá zvolené variantě (64/48/32/16).

6

Mohli bychom vést kluby a doučování distančně, a to z preventivních důvodů, abychom i nadále mohli mít věkově promíchané skupiny? Škola aktuálně není povinna vést distanční výuku z důvodu jejího uzavření, ale zdá se nám to jako vhodné řešení realizace projektu v tomto školním roce.

Preventivní distanční realizace aktivit není možná. Aktivity byly připraveny a schváleny Evropskou komisí pro prezenční výuku. Distančně lze aktivity realizovat pouze tehdy, pokud je škola povinná vést distančně i běžnou výuku v souladu s Manuálem k provozu škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 dostupném na odkazu https://www.msmt.cz/file/53629/.

5

Do systému IS KP14+ se přihlašujeme každý týden, abychom nepropásli důležitou informaci v depeši, či případně výzvu k nápravě zprávy o realizaci. Je možné nastavit si v systému nějaké upozornění na nově příchozí depeše?

Ano, systém umožňuje nastavení upozornění, a to buď prostřednictvím e-mailu nebo formou SMS. Po přihlášení do systému IS KP14+ zvolte tlačítko PROFIL UŽIVATELE (vpravo nahoře). Na záložce KONTAKTNÍ ÚDAJE zvolíte formu notifikace, číslo telefonu (v mezinárodním formátu +420xxxxxxxxx) nebo e-mail a potvrdíte stiskem tlačítka „Uložit“.

4

Obdrželi jsme Vyrozumění o poskytnutí dotace ve výzvě Šablony III a zároveň jsme byli vyzváni k doložení Prohlášení o propojenosti s ostatními podniky, které máme vložit do systému. Jsme škola zřízená obcí. Prohlášení jsme dohledali na webu OP VVV, ale nejsme si jistí správností jeho vyplnění. V systému IS KP14+ nemáme zpřístupněnou obrazovku Dokumenty. Jak máme postupovat?

Pokud je mateřská nebo základní škola příspěvkovou organizací obce, dobrovolného svazku obcí nebo kraje, je pro tuto školu doložení uvedeného dokumentu nerelevantní. Vyrozumění o poskytnutí dotace je zasíláno prostřednictvím automatické depeše všem žadatelům, jejichž žádost o podporu je doporučena k financování. Tím je administrativní proces schvalování žádosti o podporu ukončen. Výzva k doložení Prohlášení o propojenosti s ostatními podniky a uvedené pokyny jsou určeny pouze pro soukromé školy, kterým je podpora poskytována v režimu de minimis. Tuto skutečnost prohlašuje žadatel v Čestném prohlášení o výběru režimu veřejné podpory a dokládá již v žádosti o podporu.

3

Byli jsme vyzváni k doplnění data výstupu z projektu u podpořených osob v systému IS ESF 2014+ a vykázání do závěrečné zprávy o realizaci, ovšem bez uvedení konkrétních osob, u kterých je požadována editace. V projektu bylo podpořeno více jak padesát osob. Jak jednoduše zjistit, u které osoby jsou data doplněna a u které ne?

V IS ESF 2014+ v detailu projektu na záložce Podpořené osoby je možnost rozšířit viditelné sloupce s údaji, které jsou důležité pro vykázání všech dílčích indikátorů do závěrečné zprávy o realizaci. Sloupce můžete přidávat po stisknutí tlačítka Možnosti (ozubené kolečko zcela vpravo), Vybrat sloupce (zde je možné zatrhnout viditelnost sloupců, například: Datum výstupu z projektu, Postavení na trhu práce, Nejvyšší dosažené vzdělání) a poté uložit stisknutím OK. Nyní se budou zobrazovat u podpořených osob požadované údaje, které pak můžete v detailu podpořené osoby editovat. Nezapomeňte po provedených změnách u podpořených osob vždy schválit seznam podpořených osob a poté načíst data z IS ESF 2014+ do IS KP14+ v rozpracované ZoR/ZZoR. Teprve pak se celý proces vykázání všech 6-kových indikátorů dokončí.

2

Jak zjistíme jméno projektového manažera, který administruje náš projekt a se kterým bychom mohli konzultovat dotazy?

V IS KP14+ v levé nabídce je zařazena záložka s názvem „Manažeři projektu ŘO/ZS“. Po rozkliknutí je možné zjistit jméno administrátora projektu, kterého poté zadáte jako adresáta interní depeše.

1

V MŠ máme chůvu plně hrazenou z projektu výzvy Šablony II. V podané žádosti o podporu do výzvy Šablony III jsme si pro jistotu tuto aktivitu navolili také, a to po celou dobu realizace až do roku 2023. Kdy budou zveřejněny informace, týkající se realizace šablony po 31. 8. 2020. Jak postupovat v případě, že se chůva nebude moci nadále financovat z projektu?

V současné době probíhá legislativní proces vedoucí k tomu, aby mohla být chůva hrazena ze šablon i po 31. 8. 2020. Chůva byla do III. vlny šablon zařazena i z toho důvodu, že MŠMT věří v možnost dalšího financování ze šablon a za tím účelem podniká veškeré kroky. Pokud bude novela vyhlášky č. 14/2005 Sb. schválena do 31. 8. 2020, může být chůva v II. i III. vlně šablon hrazena i po datu 31. 8. 2020 a mateřské školy o tom budou ze strany ŘO OP VVV informovány prostřednictvím interní depeše. Pokud chůvu nebude možné v rámci šablon hradit, lze změnou projektu zvolit jakékoli jiné šablony.