Výzva č. 02_18_065 Šablony pro SŠ a VOŠ II - MRR

Oddíly výzvy

32

Zaměstnáváme v ZŠ nekvalifikovaného Školního asistenta a chtěli bychom při předložení výstupů do Závěrečné zprávy o realizaci využít výjimku na vzdělání dle Přílohy 3 Výzvy. Z důvodu současné pandemické situace však Školní asistent požadovanou kvalifikaci do 12 měsíců od uzavření pracovní smlouvy pro projekt nezíská. Tohoto Školního asistenta bychom také chtěli zaměstnat v našem projektu na Šablony III. Jaké jsou možnosti řešení?

Vzniklou situaci lze řešit několika způsoby:

1) V případě, že příjemce není schopen doložit získání potřebné kvalifikace do 12 měsíců od nástupu nekvalifikovaného pracovníka na pozici školního asistenta z důvodu zásahu vyšší moci (nepříznivého působení COVID-19), ale kvalifikaci doloží do konce realizace projektu, je podmínka doložení kvalifikace považována za splněnou.

2) Pokud příjemce nedoloží získání potřebné kvalifikace dle bodu 1, dochází k nesplnění podmínky šablony. V takovém případě bude příjemce v rámci kontroly závěrečné zprávy o realizaci vyzván k provedení nápravy dle § 14f, odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech.

a) Pokud na základě Výzvy k nápravě ve stanovené lhůtě příjemce získání kvalifikace doloží (a to i získání po ukončení realizace projektu), tj. bude zjednána náprava a žádné pochybení nebude identifikováno.

b) Pokud na základě Výzvy k nápravě ve stanovené lhůtě příjemce získání kvalifikace nedoloží, tj. nebude zjednána náprava, podmínka doložení kvalifikace nebude splněna. V takovém případě se jedná o podezření na porušení rozpočtové kázně. Příjemce je vyzván k vrácení odpovídající části dotace. Pokud tak neučiní ve stanovené lhůtě, je případ předán k prošetření místně příslušnému finančnímu úřadu. Při tomto postupu může příjemce po stanovení odvodu ze strany Finančního úřadu požádat Generální finanční ředitelství o prominutí odvodu z důvodu vyšší moci.

3) Navazuje-li příjemce dalším projektem ve III. vlně šablon s tím, že chce pokračovat stejnou personální pozicí (školním asistentem), platí opět stejné podmínky pro zaměstnání osoby na personální pozici, protože se jedná o nový samostatný projekt se samostatným rozhodnutím o poskytnutí dotace. Pokud tedy chce příjemce zaměstnat nekvalifikovaného pracovníka (resp. ho na dané personální pozici ponechat), musí opět doložit skutečnou snahu o zaměstnání kvalifikovaného pracovníka. Pokud tuto povinnost nesplní, je podmínka doložení kvalifikace považována za nesplněnou a všechny měsíce práce nekvalifikovaného školního asistenta budou vyhodnoceny jako nezpůsobilé.

31

Projekt naší školy končí po prodloužení projektu 20. března 2021. Jak máme přistoupit k práci školního asistenta na 0,5 úvazku v březnu 2021?

Pokud je v pracovní smlouvě (DPČ/DPP), popř. dodatku, sjednána flexibilní pracovní doba tak, aby školní asistent mohl odpracovat od 1. do 20. března 2021 požadovaný úvazek ve výši 0,5, je možné v reportu vykázat činnosti ve výši 0,5 úvazku.

Pokud není sjednána odpovídající flexibilní pracovní doba a/nebo odpracování úvazku ve zkrácené době brání provozní důvody školy, potom je možné využít krácení šablon dle Kalkulačky indikátorů. Krácení personálních šablon se primárně provádí z důvodu čerpání nemocenské nebo ošetřovného osoby na dané personální pozici, ale krácení dle kalkulačky lze využít i na další případy, kdy není odpracován požadovaný úvazek.

Tento postup krácení je možné využít i v případě, kdy v rozpočtu projektu již není dostatečná výše finančních prostředků na šablonu/část šablony, která by pokryla např. celý odpracovaný 0,5 úvazek v daném časovém období.

V případě, že v projektu nedojde k vyčerpání všech plánovaných jednotkových nákladů dané šablony/části šablony, bude příjemce po kontrole závěrečné zprávy o realizaci vyzván k vrácení finančních prostředků za nevyužitou šablonu/část šablony.

30

Je možné v současné době mimořádných opatření při přítomnosti dětí a žáků ve škole a platnosti omezení vstupu třetích osob do prostor školy realizovat šablony Projektový den ve škole (ve výuce) nebo Zapojení odborníka z praxe do výuky? Je možné realizovat šablonu Projektový den mimo školu?

V době mimořádných opatření realizuje škola/školské zařízení (dále jen souhrnně „škola“) šablony dle Sdělení k realizaci šablon https://opvvv.msmt.cz/aktualita/sdeleni-k-realizaci-sablon.htm. V něm je uvedeno, že projektové dny lze realizovat pouze prezenční formou. Pro vzdělávání dětí a žáků se musí školy řídit protiepidemickými opatřeními ve školství PES https://www.msmt.cz/ministr-skolstvi-predstavil-skolskou-cast-pes a https://koronavirus.edu.cz/informace-a-faq. Tímto systémem se samozřejmě řídí i mateřské školy, na které se nemusí vztahovat mimořádná opatření (tj. mateřská škola funguje bez omezení přítomnosti dětí).

Pokud je mezi odborníkem a školou pro případ šablon Projektový den ve škole (ve výuce)/Zapojení odborníka z praxe do výuky uzavřen pracovněprávní vztah, stává se tak odborník z praxe zaměstnancem školy. Je na něj tedy aplikován výklad PES týkající se zaměstnance školy neomezující vstup do prostor školy, a tím i možnost realizace aktivity.

V případě uzavření smlouvy o poskytování služeb se nejedná se o pracovněprávní vztah, externí odborník se nestává zaměstnancem školy, ale třetí osobou dle výkladu PES, na niž platí možnost vstupu do prostor školy pouze v nezbytně nutných případech, za které se považuje i účast externího odborníka z praxe ve výuce (realizaci šablony).

V obou případech je však stále nutné, aby byla v co nejvyšší míře dodržena ostatní protiepidemická opatření uvedená v systému PES, konkrétně omezení kontaktu externího odborníka s dalšími osobami v prostorách školy (především se třídami, u kterých se nepodílí na výuce) na co nejnižší možnou míru.

K realizaci šablony Projektový den mimo školu přistupujeme dle systému PES analogicky jako v části „Ostatní (Školy v přírodě, adaptační kurzy, sportovní kurzy, vícedenní školní výlety)“, tj. ve druhém až pátém stupni PES nejsou dovoleny.

Školy realizují výše uvedené aktivity šablon odlišnými způsoby a není možné obecnou odpovědí zachytit individuální specifika těchto aktivit. Zároveň není Řídicí orgán OP VVV oprávněn podávat výklady protiepidemických opatření a kontrolovat dodržování těchto opatření Pro konzultaci k aktivitám může škola využít speciální informační linky MŠMT https://koronavirus.edu.cz/kontakty.

29

V současné době realizujeme některé šablony distanční formou. Vzhledem k omezení prezenční výuky je například doučování stále on-line. Jaké údaje má obsahovat auditní stopa, kterou dle Sdělení k realizaci šablon je nutné pořizovat?

Nad rámec požadavků v příslušné šabloně je u doučování distanční formou nutné tuto distanční formu doložit např. snímkem obrazovky (print screenem). Z pořízené auditní stopy je nutné vyčíst název akce, datum konání, počet účastníků a v neposlední řadě prokázání „synchronního průběhu akce“. U akcí pořádaných školou (doučování, kluby, …) je akceptovatelné, aby název akce byl dopsán dodatečně rukou na daný dokument

Pořízené snímky obrazovky je nutné uchovat pro případnou kontrolu na místě s výjimkou snímku distančního kurzu DVPP, který se přikládá k výstupu do zprávy o realizaci.

28

Mohli bychom vést kluby a doučování distančně, a to z preventivních důvodů, abychom i nadále mohli mít věkově promíchané skupiny? Škola aktuálně není povinna vést distanční výuku z důvodu jejího uzavření, ale zdá se nám to jako vhodné řešení realizace projektu v tomto školním roce.

Preventivní distanční realizace aktivit není možná. Aktivity byly připraveny a schváleny Evropskou komisí pro prezenční výuku. Distančně lze aktivity realizovat pouze tehdy, pokud je škola povinná vést distančně i běžnou výuku v souladu s Manuálem k provozu škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 dostupném na odkazu https://www.msmt.cz/file/53629/.

27

Z kalkulačky indikátorů, kterou jsme přikládali k žádosti o podporu, nevyplývá, jaké varianty DVPP mají pedagogové absolvovat v rámci projektu. Můžeme si varianty vybrat dle svého uvážení a aktuální potřeby ve škole, nebo je to striktně dané v projektu?

Varianty DVPP případně jiných šablon volí žadatel/příjemce v IS KP14+ na záložce Aktivity už při sestavování žádosti o podporu a tyto vybrané varianty se po schválení žádosti o podporu stávají pro realizaci projektu závaznými. Na záložce Aktivity si tyto varianty může příjemce kdykoliv zkontrolovat, případně je také nalezne v každé ZoR, kde navíc na záložce Jednotky aktivit může lehce zjistit počet schválených jednotek v jednotlivých variantách a kolik jich ještě zbývá doložit.

Pokud příjemce identifikuje potřebu změnit varianty DVPP, je možné podat prostřednictvím IS KP14+ žádost o změnu. Jedná se o tzv. podstatnou změnu projektu a změněné aktivity je tak možné realizovat až po schválení změny ze strany Řídicího orgánu OP VVV.

26

Do systému IS KP14+ se přihlašujeme každý týden, abychom nepropásli důležitou informaci v depeši, či případně výzvu k nápravě zprávy o realizaci. Je možné nastavit si v systému nějaké upozornění na nově příchozí depeše?

Ano, systém umožňuje nastavení upozornění, a to buď prostřednictvím e-mailu nebo formou SMS. Po přihlášení do systému IS KP14+ zvolte tlačítko PROFIL UŽIVATELE (vpravo nahoře). Na záložce KONTAKTNÍ ÚDAJE zvolíte formu notifikace, číslo telefonu (v mezinárodním formátu +420xxxxxxxxx) nebo e-mail a potvrdíte stiskem tlačítka „Uložit“.

25

Z důvodu uzavření školy v době mimořádných opatření máme obavy z případné nemožnosti realizovat všechny zvolené aktivity, zvláště šablony doučování a výuky s tablety. Pravděpodobně budeme žádat o prodloužení projektu. Je dána přesná lhůta, do kdy musíme žádost o změnu podat, aby se stihlo vše včas administrovat?

V první řadě ŘO OP VVV doporučuje si nejprve pečlivě rozmyslet realizaci zbývajících aktivit (v souladu s hygienickými předpisy, s potřebami a plány školy). Šablony klubů, doučování a využití ICT ve vzdělávání lze v jednom týdnu realizovat dvakrát, a to jako náhradu za období uzavření škol. Teprve na základě důsledného vyhodnocení potřebného času k dokončení realizace všech aktivit, je opodstatněné podat žádost o prodloužení projektu.

Vyhodnocení situace a samotné podání žádosti o prodloužení není třeba uspěchat. Žádost je možné podat dokonce až v samotném závěru realizace (např. v roce 2021), nejpozději však 40 pracovních dní před datem ukončení projektu.

24

Byli jsme vyzváni k doplnění data výstupu z projektu u podpořených osob v systému IS ESF 2014+ a vykázání do závěrečné zprávy o realizaci, ovšem bez uvedení konkrétních osob, u kterých je požadována editace. V projektu bylo podpořeno více jak padesát osob. Jak jednoduše zjistit, u které osoby jsou data doplněna a u které ne?

V IS ESF 2014+ v detailu projektu na záložce Podpořené osoby je možnost rozšířit viditelné sloupce s údaji, které jsou důležité pro vykázání všech dílčích indikátorů do závěrečné zprávy o realizaci. Sloupce můžete přidávat po stisknutí tlačítka Možnosti (ozubené kolečko zcela vpravo), Vybrat sloupce (zde je možné zatrhnout viditelnost sloupců, například: Datum výstupu z projektu, Postavení na trhu práce, Nejvyšší dosažené vzdělání) a poté uložit stisknutím OK. Nyní se budou zobrazovat u podpořených osob požadované údaje, které pak můžete v detailu podpořené osoby editovat. Nezapomeňte po provedených změnách u podpořených osob vždy schválit seznam podpořených osob a poté načíst data z IS ESF 2014+ do IS KP14+ v rozpracované ZoR/ZZoR. Teprve pak se celý proces vykázání všech 6-kových indikátorů dokončí.

23

Jak zjistíme jméno projektového manažera, který administruje náš projekt a se kterým bychom mohli konzultovat dotazy?

V IS KP14+ v levé nabídce je zařazena záložka s názvem „Manažeři projektu ŘO/ZS“. Po rozkliknutí je možné zjistit jméno administrátora projektu, kterého poté zadáte jako adresáta interní depeše.

22

Reporty personálních pozic budou za dobu mimořádných opatření obsahovat různé typy činností, které jsou důležité pro fungování školy. Jsou někde tyto činnosti specifikovány?

Personální pozice mohou vykonávat činnosti související s překlenutím současného krizového stavu, ale musí se jednat o vztah ke škole (ke vzdělávacímu procesu), např. roznášení úkolů žákům, příprava videomateriálů atd. Například u chůvy platí, že může i nadále vykonávat činnosti bez dětí (dezinfekce v MŠ, příprava materiálů, knih, hraček) a další činnosti související s překlenutím současného období v mateřské škole. V pracovněprávních dokumentech je nutné zkontrolovat a případně i doplnit místo výkonu práce z domova, popř. typy činností.

21

Pokud se nám u šablon Využití ICT ve vzdělávání nepodaří zajistit náhradní výuku tak, jak je popsáno ve Sdělení řídícího orgánu OP VVV (zapůjčením zařízení dětem / žákům), bude možné po otevření škol realizovat „fyzicky“ výuku vícekrát týdně?

Po otevření škol je možné všechny „zmeškané“ hodiny nahradit, aktivita tak bude prodloužena a naplněna. „Zameškané“ vyučovací hodiny lze nahrazovat tak, že v jednom týdnu proběhnou max. dvě vyučovací hodiny s ICT (v jedné šabloně). Šablona uvádí: „Pokud v jednom týdnu není možné aktivitu realizovat, je možné ji v jiném týdnu nahradit a realizovat v tomto týdnu 2 hodiny.“

20

Projekt máme zaměřen na personální šablony. Obáváme se, že nastanou problémy s uznatelností kvalifikací pro jednotlivé aktivity. Zvláště když kontrola výstupů bude probíhat až po odevzdání první zprávy o realizaci, kdy už není možné nahradit jednotky v rámci realizace projektu a škola by se tím mohla dostat do finančních potíží. Kde můžeme získat podrobnější informace k této problematice?

Otázka za únor 2020 pro výzvu 63/64 a 65/66:

Projekt máme zaměřen na personální šablony. Obáváme se, že nastanou problémy s uznatelností kvalifikací pro jednotlivé aktivity. Zvláště když kontrola výstupů bude probíhat až po odevzdání první zprávy o realizaci, kdy už není možné nahradit jednotky v rámci realizace projektu a škola by se tím mohla dostat do finančních potíží. Kde můžeme získat podrobnější informace k této problematice?

Odpověď: Podrobnější informace k problematice dokládání kvalifikačních požadavků v personálních šablonách lze nalézt v pracovní pomůcce „TAHÁK“ ke kvalifikačním požadavkům ve výzvě Šablony II a Šablony III, která byla v průběhu měsíce února zveřejněna v dokumentech výzev 63/64 a 65/66. Cílem této pomůcky je zprostředkovat žadatelům a příjemcům šablon zkušenosti se správným a nesprávným dokládáním kvalifikačních požadavků v personálních šablonách. Tento „tahák“ nenahrazuje znění kvalifikačních požadavků v šablonách.

Pracovní je dostupná pod názvem „Tahák ke kvalifikačním požadavkům v Šablonách II“ v dokumentech výzev 63/64 a 65/66 na odkazech:

Výzva 63:

https://opvvv.msmt.cz/vyzva/vyzva-c-02-18-063-sablony-ii-mimo-hlavni-mesto-praha-verze-1/dokumenty.htm

Výzva 64:

https://opvvv.msmt.cz/vyzva/vyzva-c-02-18-064-sablony-ii-pro-hlavni-mesto-praha-verze-1/dokumenty.htm

Výzvy 65:

https://opvvv.msmt.cz/vyzva/vyzva-c-02-18-065-sablony-pro-ss-a-vos-ii-mrr/dokumenty.htm

Výzva 66:

https://opvvv.msmt.cz/vyzva/vyzva-c-02-18-066-sablony-pro-ss-a-vos-ii-vrr/dokumenty.htm

19

Před pár dny jsme obdrželi informaci o schválení závěrečné zprávy o realizaci. Je tedy pravý čas na archivaci projektové dokumentace. Je nutné uchovávat dokumenty, doklady k projektu či depeše na odlišném místě než v systému IS KP14+?

Veškerá dokumentace k projektu musí být v originále k dispozici kontrolním orgánům do 31. 12. 2033. Pokud jste tak již neučinili v souvislosti se zahájením realizace projektu, upravte skartační řád školy tak, aby obsahoval informaci o povinnosti archivace projektových dokumentů do výše uvedeného termínu.

V Pravidlech pro žadatele a příjemce zjednodušených projektů je uvedeno, že dokumenty, které jsou originály v IS KP14+, není příjemce povinen uchovávat v originále na místě odlišném od IS KP14+. Pokud je v tomto informačním systému k dispozici pouze sken dokumentu, musí uchování originálu (či ověřené kopie) zajistit příjemce. Nicméně vzhledem k případným personálním změnám či ztrátě přístupových údajů do systému IS KP14+ doporučujeme dokumenty, které velmi úzce souvisí s realizací projektu, archivovat v interní elektronické projektové složce mimo IS KP14+. Zvláště pak komunikaci s Řídícím orgánem, která svým způsobem ovlivnila realizaci projektu, či řešila například uznatelnost výstupů. Dále dokumenty související s žádostí o dotaci, ZoR, ZZoR a žádostí o změnu.

V tiskové podobě nezapomeňte archivovat mj. karty účastníků, portfolia pedagogů, pracovní smlouvy/DPČ/DPP a v neposlední řadě evidenci docházky u personálních šablon a finanční vypořádání projektu po schválení ZZoR. Do projektové složky uložte i veškeré výstupy z dotazníkového šetření. Uchovejte samozřejmě i dokumenty k výběrovému řízení, pokud bylo realizováno, a případná vyrozumění od kontrolních orgánů vztahující se k dotaci.

18

Náš projekt z výzvy Šablony II pomalu končí svou realizaci. Budou SŠ a VOŠ moct žádat o další šablony?

Výzva Šablony pro SŠ a VOŠ III nebude v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání vyhlášena, jelikož by vzhledem k blížícímu se konci programovacího období nebylo možné stihnout realizovat všechny projekty a následně předložit jejich výdaje Evropské komisi k proplacení v potřebných termínech.

Aby však SŠ a VOŠ nebyly o třetí vlnu šablon ochuzeny, budou moci realizovat aktivity jednotkových nákladů (šablon) prostřednictvím výzvy č. 02_19_078 Implementace krajských akčních plánů II, ve které jsou žadateli kraje.

Veškeré informace o této výzvě naleznete ZDE.

17

Před finalizací ZoR/ZZoR nám systém po provedení kontroly hlásí, že na obrazovce: „Realizace, provoz/údržba výstupu“ není vyplněn povinný atribut Popis pokroku v realizaci za sledované období. V předchozích finalizacích jsme se s tím nesetkali a textové pole nebylo povinné k vyplnění. Jak obsáhlý popis pokroku je tedy nutné uvádět?

Jedná se o změnu nastavení, kdy textové pole na této záložce bylo nastaveno jako povinné a když není vyplněno, pak ZoR nelze finalizovat. Aktuálně bylo požádáno o nastavení zpět na nepovinné pole. Do popisu v současnosti uvádějte „Realizace zahájena/pokračuje/ukončena“.

16

V projektu jsme zvolili šablonu Využití ICT ve vzdělávání. Bohužel jsme pozdě vyhlásili VZ na ICT a výběr dodavatele se neustále protahuje. Máme zvolenou nejdelší variantu šablony v rozsahu 64 hodin. Je možné vzniklou situaci řešit prozatímním vypůjčením zařízení, tj. leasingem a poté nákupem? Jako výstup by tedy sloužili dva dodací listy, jeden na zapůjčené zařízení (za úplatu) a druhý na nakoupené. Byl by takový výstup uznatelný? A je případně možné mít zařízení po celou dobu pouze v pronájmu?

Ne, ani jeden z navrhovaných postupů není možný. V popisu šablony se jasně uvádí, že „Pro skupinu 10 žáků škola zakoupí 10 mobilních zařízení (tabletů nebo notebooků)“. Žádná jiná možnost získání zařízení není uznatelná.

15

Můžeme na pozici školního asistenta v ZUŠ zaměstnat učitele ZUŠ, který vystudoval konzervatoř?

Na pozici školního asistenta nelze zaměstnat absolventa konzervatoře. Osmiletý nebo šestiletý vzdělávací program oboru vzdělání konzervatoře je oborem ze skupiny oborů 82 Umění a užitné umění, nikoliv oborem vzdělání s pedagogickým zaměřením. Absolvent konzervatoře tak nezískává kvalifikaci pro pozici asistenta pedagoga/školního asistenta.

14

Kontakt na konzultační linku pro šablony je zmiňován v každé depeši či výzvě k doplnění při administraci projektu. Konzultační linka je ale velice vytížená. Jaký čas je nejvhodnější pro telefonické kontaktování, nebo máme spíše zasílat dotazy na e-mailovou adresu?

Konzultační linka pro šablony je v provozu každý pracovní den od 9:00 – 15:00. Pracovníci konzultační linky odpovídají na e-mailové dotazy průběžně a nejdéle do tří pracovních dnů je dotaz vyřešen. Pro zefektivnění a zrychlení vyřízení telefonického dotazu je nutné mít vždy připraveno registrační číslo projektu a název školy. Dohledávání těchto údajů prodlužuje dobu vyřizování dotazů a má za následek delší čekací lhůty na spojení.

13

Máme podanou projektovou žádost do výzvy Šablony II již více než dva měsíce a dle informací z konzultační linky doposud není ukončeno její hodnocení. Termín zahájení realizace máme nastaven na 1. 9. 2019. Pokud nebudeme mít žádost schválenou, můžeme začít realizovat v nastaveném termínu?

Ano, můžete. Finanční prostředky určené na výzvu Šablony II umožňují, aby byly podpořeny projekty podané všemi oprávněnými žadateli.

Z hlediska času jsou způsobilé takové výdaje, které vznikly od data zahájení fyzické realizace projektu. Pokud byly aktivity zahájeny a ukončeny a výstupy dosaženy v době realizace projektu, má se za to, že také s nimi související výdaje jsou z hlediska času způsobilé. Nejdříve možné datum zahájení fyzické realizace projektu je datum předložení žádosti o podporu. Od tohoto data je možné projekt začít fyzicky realizovat, a to bez ohledu na skutečnost, zda již byla žádost o podporu schválena či nikoli. Zároveň platí, že datum zahájení fyzické realizace projektu musí být vždy první kalendářní den v měsíci.

Pokud žadatel splňuje definici oprávněného žadatele vymezeného ve výzvě a zároveň podal žádost o podporu v předepsané formě, tj. prostřednictvím IS KP14+, nemusí se obávat, že žádost o podporu nebude schválena. Všechna ostatní hodnotící kritéria jsou opravitelná. V případě zjištění nedostatku v procesu hodnocení bude žadatel vyzván k opravě vad.

Zároveň Řídicí orgán OP VVV zdůrazňuje, že hodnocení podaných žádostí o podporu a proplácení zálohových plateb ve výzvě Šablony II je prioritní činností Odboru administrace zjednodušených projektů.

12

Založili jsme první zprávu o realizaci pro projekt Šablony II. Na záložce „Informace o zprávě“ se v poli „Sledované období od“ objevilo datum zahájení neodpovídající skutečnosti. Máme toto datum upravit?

Ano, pole je nutné aktualizovat.

Pole „Sledované období od“ a „Sledované období do“ je nezbytné editovat dle skutečnosti. Pole „Sledované období od“ je načteno automaticky datem podpisu právního aktu. Pole je nutné aktualizovat dle data skutečného zahájení fyzické realizace projektu. Do pole „Sledované období do“ příjemce u první zprávy o realizaci uvádí konec prvního sledovaného období, tj. poslední den 8. měsíce od začátku realizace projektu.

11

Po skončení monitorovacího období předáváme veškeré podklady pro zprávu o realizaci firmě, která nám projekt administruje. Proč nám tedy vždy volají pracovníci konzultační linky a upozorňují nás na to, že nemáme podanou zprávu o realizaci?

Pravděpodobně firma, která zajišťuje administraci projektu, připraví zprávu o realizaci (dále jen „ZoR“) a případně v zastoupení podá v nejzazším možném termínu.

Obecně jsou příjemci na termín předložení ZoR informováni interní depeší. Jakmile se přiblíží konec termínu pro podání ZoR (cca 3 pracovní dny před daným termínem), Řídicí orgán OP VVV (dále jen „ŘO“) identifikuje projekty, u kterých dosud nebyla ZoR prostřednictvím IS KP14+ podána, a pracovníci konzultační linky jejich příjemce obvolávají a upozorňují na povinnost předkládat ZoR v termínech, formě a způsobem v souladu s Pravidly pro žadatele a příjemce ZP. Za řádné předložení ZoR není dle rozhodnutí o poskytnutí dotace zodpovědná firma či místní akční skupina administrující projekt, ale příjemce dotace. Těmito opatřeními se ŘO snaží snížit riziko udělení sankcí za nedodržení lhůty pro podání ZoR v řádném termínu.

V této souvislosti ŘO doporučuje nenechávat zpracování, finalizaci a samotné podání ZoR na poslední chvíli.

10

V projektu Šablony II nám byl právě vydán právní akt. Do žádosti jsme uvedli, že naplníme indikátor 6 00 00. Budeme se muset znova registrovat do systému IS ESF 2014+, když už jsme jako příjemce v systému pracovali v souvislosti s projektem Šablony I?

Pokud již má osoba v IS ESF 2014+ aktivní uživatelský účet a přidělenou roli hlavní zástupce příjemce/zástupce příjemce, pak při převzetí dalšího projektu, pro který je tato osoba v MS2014+ evidována, do IS ESF 2014+ opětovnou aktivaci již neprovádí. IS ESF 2014+ tuto osobu připojí k nově převzatému projektu, o čemž je osoba informována e-mailem. Každý uživatel se tedy registruje do systému IS ESF 2014+ vždy pouze jednou, a to bez ohledu na operační program nebo počet přiřazených projektů.

V případě, že daná osoba nemá zřízen aktivní přístup v IS ESF 2014+, provede IS ESF 2014+ automaticky registraci nového uživatelského účtu a odešle do datové schránky subjektu příjemce zprávu s odkazem a dočasným 16-místným aktivačním kódem pro aktivaci uživatelského účtu. Zároveň bude odeslán
e-mail s vygenerovaným dočasným ověřovacím 8-místným kódem. Platnost těchto kódů je 20 dní, po jejich vypršení je nutné požádat o prodloužení platnosti a to výhradně formou interní depeši na technickou podporu.

Veškeré informace jsou uvedeny v Uživatelské příručce IS ESF 2014+, verze 1.3, od str. 8, dostupné na odkazu: https://opvvv.msmt.cz/balicek-dokumentu/item1018226.htm?a=1.

9

Ve zprávě o realizaci předkládáme zápisy z uskutečněných aktivit. Vzor máme k dispozici, ale přemýšlíme, jak nejlépe popsat realizaci. Existuje nějaké doporučení, na co bychom se měli zaměřit?

V reportech/zápisech by měl být především stručně popsán průběh samotné aktivity. Důležité je ale také vždy alespoň jednou větou zaznamenat přípravu a následnou reflexi.

Ve výstupech (záznamy/zápisy/reporty) je třeba stručně popsat aktivitu dle požadavků uvedených v jednotlivých šablonách v příloze č. 3 výzvy – Přehled šablon. Pokud je požadavek na popis přípravy, průběhu, reflexe a sdílení s kolegy, je třeba se minimálně jednou větou věnovat každému z požadavků. V popisu se zaměřte na podstatu šablony, např. v záznamu z tandemové výuky bude popisována spolupráce dvou pedagogů, v záznamu ze sdílení zkušeností prostřednictvím návštěv bude popsána výměna zkušeností mezi pedagogy.

8

V reportech, záznamech nebo například v třídních knihách aktivit vykazujeme děti/žáky/studenty, kteří se šablon účastnili. Máme uvádět celá jména, nebo kódy – například počáteční písmena jmen?

V žádném z dokumentů dokládaných ke zprávám o realizaci neuvádějte celá jména dětí či žáků/studentů. Plně dostačující jsou kódy nebo čísla.

7

Pravděpodobně se nám nesprávně rozpadly anexové 6-kové indikátory do ZoR/ZZoR. Jak tuto situaci řešit?

Pokud máte rozpracovanou zprávu o realizaci, doporučujeme postupovat následovně.

Nejprve zkontrolujte v systému IS ESF, zda máte vyplněny charakteristiky účastníka v detailu podpořené osoby. V případě, že je nutné doplnění, upravte údaje v aktuálním seznamu podpořených osob a poté potvrďte schválením podpořené osoby. V systému IS KP14+ v modulu ZoR na záložce indikátory – horní tabulka – vstupte na jakýkoliv indikátor začínající číslicí 6 a stisknutím tlačítka vykažte změnu/přírůstek. Poté aktualizujte data z IS ESF. Správné hodnoty budou načteny.

V případě, že je ZoR/ZZoR ve stavu podána, vyčkejte na výzvu k opravě indikátorů v rámci standardní kontroly.

6

V průběhu realizace jsme zjistili, že nejsme schopni realizovat některá školení a sdílení zkušeností formou vzájemných návštěv. Na konci projektu vrátíme finance. Sníží se nám tímto i indikátory, je to mu tak?

Vrácení finančních prostředků za nerealizované aktivity na konci projektu neznamená automatické snížení cílové hodnoty povinných indikátorů. Je nutné tuto situaci řešit včasným podáním žádosti o změnu.

5

Jak správně realizovat šablonu Využití ICT ve vzdělávání?

1)      v případě vícenásobné realizace šablony v jedné třídě v jednom neděleném předmětu

Škola plánuje realizovat v jednom (neděleném) předmětu 3 šablony ve třídě s 30 žáky. Rozumíme správně, že v tomto případě má škola za povinnost realizovat celkem 3 hodiny výuky s tablety týdně, přičemž ve všech hodinách je povinna realizovat výuku se všemi 30 tablety? Co když z důvodu nemoci bude chybět například 5 žáků?

Odpověď: Za každou zvolenou šablonu je třeba zakoupit minimálně 10 ks zařízení (tabletů/notebooků) a odučit 1 samostatnou hodinu týdně, kde bude přítomno minimálně 10 žáků, přičemž 3 žáci budou ohroženi školním neúspěchem.

V tomto případě to znamená zakoupit minimálně 30 ks zařízení (tabletů/notebooků) a následně odučit 3 různé hodiny týdně, přičemž nezáleží, zda se v jedné místnosti učí 10, 20 nebo 30 žáků najednou (přičemž z každých 10 žáků jsou minimálně 3 ohroženi školním neúspěchem). Pokud je do výuky zapojena celá třída, odpadá problém s nemocností.

2)      v případě vícenásobné realizace šablony v jedné třídě v jednom děleném předmětu

Škola plánuje realizovat v jednom děleném předmětu 2 šablony ve třídě s 25 žáky rozdělenými do dvou skupin, 12 a 13 žáků. Ujasnili jsme si, že je možné, aby se jednalo o 1 půlenou hodinu, tj. žáci jsou rozděleni do dvou skupin, odučenou ve stejnou dobu. Splní škola podmínky výzvy, pokud se bude jednat o půlené hodiny odučené v různém čase?

Odpověď: Ano, splní. Pokud se v půlené hodině, tj. žáci jsou rozděleni do dvou skupin, ve dvou místnostech s různými učiteli učí minimálně 10 žáků (z nichž jsou minimálně 3 ohroženi školním neúspěchem) ve stejný čas nebo v různých časech, jedná se o uznatelný výstup za dvě šablony.

3)      v případě vícenásobné realizace šablony v jedné třídě v různých předmětech

Škola plánuje realizovat ve dvou předmětech 2 šablony ve třídě s 25 žáky. V takovém případě musí s tablety realizovat 2 hodiny týdně. Platí přitom, že na každé z obou hodin musí být realizována výuka se všemi 20 tablety?

Odpověď: Ne, nemusí. Podmínka paralelního využití se vztahuje pouze na případ, kdy je zvolena v projektu jen jedna šablona. Vždy je nutné využít všech 10 zařízení (tabletů/notebooků) ve stejném čase.

4

Můžeme šablonu Projektový den mimo školu realizovat v zahraničí? Pokud cesta trvá dlouho, můžeme výuku zrealizovat až den poté?

Projektový den mimo školu lze realizovat v rámci EU. Jedná se o jeden projektový den, tudíž cesta a výuka musí proběhnout v jednom dnu.

3

Máme podanou žádost o podporu, ale stále čekáme na výsledek hodnocení a vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Můžeme začít realizovat projekt bez právního aktu, nebo je nutné čekat až na jeho vydání?

Projekt je možné zahájit přesně od data, které máte uvedeno v žádosti o podporu, aniž byste museli čekat na vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Toto datum musí být prvním kalendářním dnem v měsíci a nesmí předcházet datu podání žádosti o podporu.

2

Existuje v šabloně Zapojení odborníka z praxe do výuky možnost uzavřít smlouvu se zaměstnavatelem odborníka, která tohoto odborníka škole/školského zařízení poskytne?

Dle podmínek šablony je třeba uzavřít pracovněprávní dokument (smlouvu, DPČ, DPP) nebo smlouvu o poskytnutí služeb přímo s odborníkem z praxe. Je přijatelné, aby smlouva o poskytnutí služeb byla uzavřena s organizací (zaměstnavatelem odborníka), která poskytne odborníka do výuky. Z té smlouvy musí být zřejmé, že je uzavřena za účelem poskytnutí konkrétního odborníka do projektu (bude uvedeno jméno, příjmení odborníka) a že daný odborník bude za tuto práci odměněn. Aby byla splněna podmínka šablony o uzavření smlouvy s odborníkem, bude součástí smlouvy podpis odborníka (může se tedy jednat o třístrannou smlouvu).

1

Jak jednoduše zjistím kontakt na administrátora projektu?

Komunikace s poskytovatelem dotace je z důvodu auditní stopy směřována pouze přes systém IS KP14+, tedy prostřednictvím depeší. V adresátech depeše naleznete manažera Vašeho projektu. Novou depeši je ovšem nutné psát výběrem záložky z levého menu přímo na projektu, nikoli z hlavní strany ihned po přihlášení do systému.